Utama

Utama 2

Geng Stress

Kongsikan Entri Kami

Friday, 26 July 2013

Serius : Arnoud Van Doorn, Pembuat Filem Hina Islam Akhirnya Memeluk Islam (5 Gambar)


Arnoud Van Doorn bukanlah nama baru dalam dunia politik Belanda. Dia aktif bersama PVV, bahkan merupakan salah seorang pucuk pimpinan tertinggi sebagai Timbalan Ketua. Namun, masih terdapat persoalan yang bermain di mindanya. Mengapa partinya selalu memusuhi Islam? Perasaan inilah yang membuatkan Van Doorn teringin mendampingi Islam, hingga dia mula mempelajari apa itu Islam yang sebenarnya.

“Saya kini mula memperdalamkan pengetahuan saya tentang Islam,” kata Van Doorn ketika mengenang waktu awal hidayah Islam mula menghampirinya.

Rasa minat itu membuatkan Van Doorn mula mencari terjemahan Al-Qur’an, hadis, dan buku-buku rujukan Islam. Hari-hari berikutnya, dia lalui dengan membaca dan mengkaji buku-buku itu satu per satu, tanpa meninggalkan aktivitinya yang lain. Selama ini, Van Doorn hanya tahu mengenai Islam daripada orang-orang yang membenci agama itu sahaja.

Mereka yang dekat dengan Van Doorn sebenarnya tahu bahawa Van Doorn membaca rujukan tentang Islam, tetapi mereka tidak menyangka sama sekali bahawa itu akan menjadi jalan hidayah bagi Van Doorn. Hal ini kerana dalam dunia mereka, mengkaji sesebuah pemikiran atau suatu akan menjadi lebih faham tanpa harus mempercayai dan mengikutinya. Bahkan, tidak ramai orang yang mempelajari Islam dan kemudian menyerang kembali agama tersebut.

Van Dorn menghabiskan masa hampir setahun untuk mengkaji al-Qur’an, Sunnah dan beberapa rujukan mengenai Islam. Dia juga sempat berdialog dengan penganut Islam bagi mengetahui lebih lanjut tentang agama yang menarik hatinya itu.

“Orang-orang di sekeliling saya tahu bahawa saya kini aktif meneliti al-Qur’an, sunnah dan tulisan-tulisan lain selama hampir setahun ini. Selain itu, saya juga telah banyak melakukan dialog dengan orang Islam tentang agama,” ujar Doorn dalam satu rancangan siaran Al-Jazeera (English).

Semakin lama mempelajari Islam, Van Doorn menjadi semakin tertarik dengan agama itu. Dia mula merasakan Islam sebagai suatu agama yang sangat istimewa. Meskipun, sebelum ini dia juga mempercayai Kristian sebagai agamanya, namun Van Doorn merasakan agama Islam itu lebih istimewa.

Apa yang selama ini ada dalam kepalanya bahawa Islam itu fanatik, menindas wanita, tidak bertoleransi, secara membabi buta memusuhi Barat, secara perlahan-lahan mula hilang dari fikirannya. Van Doorn menemui Islam sebagai sesuatu yang sama sekali berbeza dari apa yang pernah dia sangka sebelum ini.

Van Doorn juga menemui yang agama Islam adalah agama yang cinta akan kedamaian. Tidak seperti tuduhan media Barat yang selama ini memfitnah Islam sebagai pengganas dan menyuruh penganutnya melakukan keganasan.

“99% kaum Muslimin adalah mereka yang bekerja keras dan pecinta kedamaian. Sekiranya lebih banyak orang mempelajari agama Islam yang sebenar, semakin banyak orang yang akan melihat keindahan itu,” kata Van Doorn ketika di wawancara oleh MNA.

Jalan hidayah bagi Van Doorn semakin terbuka lebar ketika bertemu dengan seorang Muslim bernama Aboe Khoulani, seorang rakannya yang menjawat jawatan di Dewan Kota Den Haag. Selain dapat menjelaskan Islam dengan lebih jauh, ia juga dapat merapatkan Van Doorn dengan Masjid As-Soennah.

Puncak “pertarungan batin” mula di alami oleh Van Doorn tidak lama kemudian. Adakah dia akan mengikut hidayah yang mula meresapi oleh fitrahnya itu atau hanya menjadikannya sebagai ilmu pengetahuan. Walaubagaimana pun, dia sangat beruntung kerana persoalan itu tidak berlarutan. Setelah yakin dengan Islam, Van Doorn pun mengikrarkan dua kalimah syahadat. Dia kini telah pun menjadi seorang Muslim dan menjadi salah seorang saudara baru bagi kira-kira 1.9 juta umat Islam di Belanda. Tetapi, bagi parti dan pengikutnya, Van Doorn telah dicap sebagai “pengkhianat.”


Sumber : Here

20 comments:

Anonymous said... Best Blogger Tips

bagus....kasi ajar sikit budak2 sarawak yg hina islam tu...

Anonymous said... Best Blogger Tips

kadang2 org mcm nie adalah bahaya

Anonymous said... Best Blogger Tips

Org smnanjung skema nak mampos... Ckap mcm kurg ajar ja... Ckap bsar pn x pndai.tp ckap ' besor. Apa ke bangang nyer.

Anonymous said... Best Blogger Tips

Islam is the best.

Anonymous said... Best Blogger Tips

BODOH!!!SARAWAK TAK ADA KENA MENGENA PUN NAK KECOHH!! DASAR SMJNG CAKAP TAK PAKAI OTAK!

Anonymous said... Best Blogger Tips

sarawak babi! abah kau!

Anonymous said... Best Blogger Tips

Astaghfirullah,, kat sarawak ni pun ada Islam,, nape pulak Sarawak nak menghina Islam. Xyah la kutuk mengutuk di bulan Ramadhan ni,, tambahan lagi ni hari Jumaat.. penghulu segala hari..

Anonymous said... Best Blogger Tips

Org semenanjung babi...makan taik...org semenanjung semua anjing!!

Anonymous said... Best Blogger Tips

Saya orang semenanjung yang ngajar di sarawak..tempat orang Iban..mereka makan khinzir..bela anjing dan saya tidak membenci mereka pun..walau saya Islam..sebab saya tahu dan belajar..yg menyebarkan kebencian adalah Iblis..dia yang telah berjanji sebagai pemecah belah umat manusia..jadi janganlah ikut jejak langkah Iblis..biarlah Iblis dengan kerjanya itu..kita sebagai manusia jadi hamba ALLAH sudahlah

Anonymous said... Best Blogger Tips

Awek iban cun giler woo. Terutama yg tinggal kat Bintulu.

Anonymous said... Best Blogger Tips

bekas dun teratai kalo x silap masuk islam baru2 ni...xde pas pon.
bekas yb bn.
x kecoh2 tetibe masuk islam...
pas kecoh2 sampai biar islam dihina konon nk tarbiah...sampai sudah kena hina jer.

Anonymous said... Best Blogger Tips

dayak babi! abah kau!

Anonymous said... Best Blogger Tips

Ramai org Islam hina kristian, buddha dan hindu. Tapi tak pulak tukar agama kepada agama mereka (kluar islam). Itu lah power of islam dan lebih yakin dgn islam. Mereka yg kluar dpd islam adalah golongan yg cetek pengetahuan islamnya. Allah huakbar!

Anonymous said... Best Blogger Tips

tolongla jgn hina agama lain.. nabi saw xpenah ajar kita hina agama lain.. malah doakn mereka diberikan hidayah..

Anonymous said... Best Blogger Tips

Siapa yg hina agama lain. Ini kenyataan bertapa bagusnya pegangan org islam. Contohnya bila kita lalu depan kuil. Setidak tidaknya akan terpikir kenapa lah di org sembah bahala yg dibuat oleh tangan nya sendiri. Itu saja.

Anonymous said... Best Blogger Tips

Yg hina agama lain nih mesti org kelantan nih... silap2 set syiah lak tu... hapuskan syiah... hapuskan kelantan... syiah = kelantan???... lol...

hood mustafa ATCO subang kl said... Best Blogger Tips

kamu kat atas ni baik bertaubat lah sebelum terlambat..xda faedah pon kutuk2 ni..Sarawak,sabah @ semenanjung sama sj pon..islam x suruh kite menghina agama lain.islam bukan agama paksaan.syukurlah kalian sbb lahir dlm kuarga islam tp praktikkanlah islam tu.jgn pandai bercakap sj.ALLAH pandang iman dan taqwa kalian..

Anonymous said... Best Blogger Tips

xpayah la dok hina negeri orang tu, negeri orang ni, ko patot balik perangai engkau tu..tuduhan yang xberasas dan fitnah hanya mengudang dosa bro..sume pakat2 mati bro, pakat2 check balik la amalan tu cukup ke idak nak masok syurga..

Anonymous said... Best Blogger Tips

satu negara.. satu agama pn maki hamun.. atas post masok Islam.. ade plak yg post tunjukkn sifat kurang akal tp ngaku Islam.. hopefully yg perangai pelik2 kt atas tu bukan Islam..

Anonymous said... Best Blogger Tips

Bkn kt smnanjung yg byk kes murtad ke?haha yg plg famous lina joy..org srwk x kacau awk pun,tolong hormat org

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...