Utama

Utama 2

Geng Stress

Kongsikan Entri Kami

Sunday, 29 July 2012

WTF : Negara Azerbaijan Pindah Solat Jumaat Ke Hari Sabtu (Gambar)


Jawatankuasa Kebangsaan Bahagian Urusan Agama Republik Azarbaijan memerintahkan kepada para khatib masjid di seluruh negara itu untuk melaksanakan solat Jumaat pada hari Sabtu. Arahan itu dikeluarkan pada 30 Jun yang lalu.

Alasan pemindahan tersebut kerana mengganggu jam kerja, di mana hari Jumaat di Azarbaijan adalah hari kerja rasmi negara itu.

Menurut pemerintah Azarbaijan, pemindahan solat Jumaat ke hari Sabtu diharapkan dapat mengurangkan beban para pegawai dan pekerja pemerintah.

Menolak alasan pemerintah, khatib Masjid Masyhadi Dodosh, H Shahin Hasanali mengatakan, pemindahan tersebut dinilai sebagai sebuah sentimen politik semata-mata.

“Pemerintah risau solat Jumaat menjadi medan pendidikan politik yang boleh menggugat kewibawaan pemerintah. Solat Jumaat tidak boleh dipindahkan hari sesuka hati,” ujarnya.

Republik Azarbaijan adalah negara kecil yang majoriti penduduknya beragama Islam. Dilaporkan, jumlah komuniti muslim di sana mencapai 90% dari jumlah keseluruhan penduduknya.

Akibat dekat dengan Israel, menyebabkan dasar-dasar pemerintah cenderung anti Islam. Sehingga kini, warga muslim Azarbaijan masih memperjuangkan hak-hak kaum muslimah untuk memakai tudung.

p/s : Gila btol.. dunia dah nak kiamat.. 

Sumber : Here

18 comments:

Anonymous said... Best Blogger Tips

shahitam ditempat pertama?

ben xii said... Best Blogger Tips

bodoh la hitam

Anonymous said... Best Blogger Tips

ee...senang wat la cuti hari jumaat n sabtu.keje hari ahad sampai khamis...mcm terengganu, kelantan n kedah..

Anonymous said... Best Blogger Tips

Penting sangat ke hari tu?? Kenapa sembayang tak sah ke??

Anonymous said... Best Blogger Tips

ape maksud ko anon 18:49 ????
jdi tnya soklan yg menampakkan kebodohan

Anonymous said... Best Blogger Tips

solat jumaat = hari jumaat.
hari sabtu = solat sabtu???
_@_puteri_cilik_

..jemari menari.. said... Best Blogger Tips

anon2016, jgn la marah si anon 1849..
bukannya kita taw budak ni islam ke x
huhu
anon 1849, kalo ko non muslim, meh aku gtaw..solat jumaat dah ditetapkan oleh agama kami supaya hanya dilakukan hari jumaat..sejak dulu lagi..xleh gatal2 nak solat jumaat hari lain.:)

tapi kalo ko muslim, n ko tnya gitu, maka sungguh la lahanat diri kamu

Anonymous said... Best Blogger Tips

tgok gambar tu. Mcm syiah je. ada batu kat tempat sujud...

Aisa Hecatonchires said... Best Blogger Tips

yup. dlm gambar tu syiah. tp tu hanya gambar hiasan kot. admin dh tersalah ambik gambar syiah la plak. hati2 ye admin. SYIAH ADALAH SESAT.

Anonymous said... Best Blogger Tips

DUNIA DI AKHIR ZAMAN..

SaHiBuZzAmAn said... Best Blogger Tips

confirm ni bukan pengikut sunnah wal jamaah sbb pengikut sunnah ni sama seperti di m'sia atau negara islam pasti tdk wat gini..ALLAH berfirman pd hari jumaat apabila azan berkumandang maka tinggalkan lah urusan jual beli dan sebagainya utk menunaikan solat jumaat..lg pon byk kelebihan hari jumaat ni berbanding hari sabtu tu..masyaAllah dunia akhir zaman ni byk dikalangan org2 munafik yg bertopengkan islam akan cenderung pd politik dgn membelakangkan perintah ALLAH..moga jahanam lah SYIAH.tgok apa yg terjadi di SYRIA dimana puak syiah yg menerajui tunggak pemerintah sna membunuh umat islam yg berfahaman sunnah waljamaah..dan hancurkan lah SYIAH tak kira dimana berada..ALLAHUAKBAR...3X

azlina shuid said... Best Blogger Tips

mesti abg sahibuz zaman ni ensem dan warak kan?

Anonymous said... Best Blogger Tips

brade sahibuz lu tlg skola kan sket si anon 18:49 tu...

Anonymous said... Best Blogger Tips

petanda akhir zaman, sampai solat pulak kena ikut arahan pemerintah negeri tu.

Anonymous said... Best Blogger Tips

berani betul buat keputusan mcam tu..kalo ALLAH buat keputusan atas mereka nanti tengokla...

Anonymous said... Best Blogger Tips

wehh2 jom solat sabtu!..hahaha..cm pelik je...

DAPATKAN SERVIS KERETA PERCUMA! UNTUK BALIK RAYA!!

Anonymous said... Best Blogger Tips

Jari jemari, ko pakailah tudung tue elok2 nampak rambutla, aurat...lakhanat jugak diri kamu...

Anonymous said... Best Blogger Tips

@Anonymoussokong...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...