Utama

Utama 2

Geng Stress

Kongsikan Entri Kami

Sunday, 1 December 2013

Serius : "Sam", Kucing Yang Terselamat Dari 3 Kali Kapal Karam (5 Gambar)


"Unsinkable Sam" adalah gelaran untuk seekor kucing di atas kapal sebuah kapal Jerman dalam Perang Dunia II. Mempunyai kucing di atas kapal perang pada waktu tersebut adalah sesuatu yang biasa berlaku selama beratus-ratus tahun yang lalu, kerana kemampuan mereka untuk menangkap tikus di dalam tempat menyimpan bekalan makanan. Kucing ini mula dibela di dalam kapal Bismarck semasa misi pertama kapal tersebut pada 18 Mei 1941.

Selepas pertempuran laut pada 27 Mei, Bismarck telah tenggelam dan hanya 115 daripada 2,200 anak kapal terselamat.

Sam turut ditemui terapung di atas papan oleh pihak British. Mereka kemudian mengambilnya bekerja di atas kapal (dan menamakannya Oscar) di HMS Cossack, sehingga ia terkena tembakan torpedo pada 24 Oktober dan tenggelam tiga hari kemudian. Walaupun 159 orang anak kapal mati akibat serangan torpedo berkenaan, "Oscar" walaubagaimana pun telah terselamat.

Beliau juga telah dinamakan "Unsinkable Sam" dan telah dipindahkan ke kapal pengangkut pesawat HMS Ark Royal, yang telah memainkan peranan dalam memusnahkan kapal Bismarck.



Sumber : Here

12 comments:

Hanih Borhan said... Best Blogger Tips

Hey-bat punye kucing! Haha...

Anonymous said... Best Blogger Tips

Strategi game yg senang dan register free. blh tukar kpd wang sebenar. jom.. untung beb.

http://www.marketglory.com/strategygame/taophique

Nuck Juan said... Best Blogger Tips

kucing tu bernasib baik je...

Anonymous said... Best Blogger Tips

Klau anwar nampak kucing tu, mesti dia liwat..

Anonymous said... Best Blogger Tips

usah kan kucing, babi pun die liwat...

Anonymous said... Best Blogger Tips

2 anon di atas dpt dosa besar buat fitnah buta2...

MysteriaAnonymius said... Best Blogger Tips

Kucing nie yg buat kapal karam brgkali

Anonymous said... Best Blogger Tips

kucing ni yg ajar anon 18:41 atas ni melancap

Anonymous said... Best Blogger Tips

admin ban je anonymous semua, tengok ada telur tak komen dengan ID sendiri..

Anonymous said... Best Blogger Tips

Agak-agak admin ada telur tak, nak padam komen2merapu tu. :(

Anonymous said... Best Blogger Tips

anon2 yg ckp merapu da biasa mgumpat macm makcik2 tepi pagar tu aktif sgt tu

Anonymous said... Best Blogger Tips

butu la! korang pun guna anonymous gak!
kalo berani guna nama sendiri la cibai!
lancaw mak kau lahanat!

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...