Kongsikan Entri Kami

Saturday 1 June 2013

OMG : Chris Hadfield, Lelaki Dengan Bil Telefon Paling Tinggi Di Dunia (4 Gambar)


Chris Hadfield telah menjadi topik hangat dalam beberapa hari ini. Beliau sangat terkenal dan amat disukai oleh semua orang. Chris Hadfield merupakan anak kepada pasangan Kanada, yang dilahirkan di Sarnia, Ontario pada 25 Ogos 1959 dan dibesarkan di Milton, Ontario. Beliau adalah suami kepada Helene Hadfield dan mereka telah dikurniakan dengan tiga orang anak. Ibu bapa kepada lelaki hebat ini adalah Roger dan Eleanor Hadfield. Chris membesar di sebuah ladang jagung dan minatnya dalam dunia  penerbangan bermula dari usia yang sangat muda iaitu selepas dia melihat pendaratan Apollo di Bulan pada zaman kanak-kanaknya.

Beliau merupakan lulusan Sekolah Tinggi Daerah Milton pada tahun 1977. Beliau juga pernah menuntut di  Sekolah Tentera Diraja di mana beliau menerima Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Mekanikal dengan Kepujian pada tahun 1982. Pada tahun 1992, beliau menerima Ijazah Sarjana dalam Sistem Penerbangan  dari Universiti Tennessee. Chris menghadiri pelbagai sekolah memandu di mana dia biasanya muncul tempat pertama di dalam kelas. Selama bertahun-tahun ini, dia pernah menerbangkan kira-kira 70 buah jenis pesawat.

Kerjayanya sebagai seorang angkasawan bermula pada tahun 1992 apabila beliau telah dipilih dari sekumpulan 5,330 orang pemohon bersama-sama dengan tiga yang lain sebagai angkasawan Kanada. Kemudian pada tahun yang sama beliau telah ditugaskan ke pusat Johnson Space NASA yang terletak di Huston. Semasa di sana, beliau terlibat dalam isu-isu teknikal dan keselamatan serta membantu dalam pembangunan kaca kokpit ulang-alik. Beliau berkhidmat selama 25 misi sebagai Ketua Capcom NASA dan telah memegang pelbagai jawatan penting dalam organisasi NASA dalam tempoh 20 tahun yang lalu. Dia merupakan aset yang sangat penting bagi kakitangan mereka kerana dia mempunyai pengalaman dan kepakaran yang sangat diperlukan.

Pada September 2010, pihak NASA telah mengumumkan bahawa beliau akan menjadi orang Kanada pertama yang akan menguasai pusat angkasa lepas selepas beliau ditugaskan dalam ekspedisi 34/35. Ekspedisi itu dilancarkan pada 19 Disember, 2012 dan ia menjadikan beliau orang Kanada kedua untuk mengambil bahagian dalam tempoh yang panjang dalam ruang penerbangan kapal ISS yang terkenal di dunia. Kapal mereka berlabuh dengan stesen tersebut pada 21 Disember, 2012. Dalam bahagian kedua,  beliau berkhidmat sebagai Komander untuk tempoh 5 bulan. Dia baru-baru ini telah kembali ke Bumi pada 13 Mei 2013 dan menikmati banyak perhatian dari pihak media selama berkhidmat di sana.

Hadfield pulang ke rumah sebagai seorang lelaki yang sangat gembira tetapi malangnya, dia tidak sedar yang dia akan dibebani dengan bil telefon bimbit paling tinggi dalam sejarah iaitu sebanyak USD$ 1.37 Juta. Jumlah bil ini telah terkumpul sejak beliau memulakan penginapan lima bulan lalu di Stesen Angkasa Lepas (ISS). Ini telah menimbulkan banyak perbahasan dan kekaguman dari pelbagai lapisan masyarakat. Kos ini adalah terlalu tinggi dan tidak dapat dibayangkan bagi kebanyakan orang. Bayaran yang dikenakan adalah kerana penggunaan data dan data kos yang ditanggung semasa tinggal dalam perantauan.

Apabila ditanya mengenai bil telefon yang terlalu tinggi itu, Chris berkata bahawa ianya tidak masuk akal. Lelaki 53 tahun itu yang selama ini diperintahkan tinggal di Stesen Angkasa itu berkata dia hanya meng-Instagram beberapa ratus keping gambar yang menunjukkan matahari naik atas padang pasir Sahara di Afrika dan ribut petir yang berada di atas Lautan Pasifik. Dia juga mendakwa bahawa dia hanya mencatatkan beberapa dozen video di Twitter yang menunjukkan dia sedang makan dan dia telah melihat beberapa video kambing pelik yang berbunyi seperti manusia di YouTube. Chris adalah pemilik sebuah Iphone 5 dan tidak berfikir bahawa kos bil telefon tersebut yang sepadan dengan kos penggunaan beliau.

Beliau juga telah ditanya sebab mengapa beliau tidak memilih pelan data yang lebih baik. Tetapi beliau berkata bahawa beliau tidak akan membazirkan $20 dolar sewaktu dia mengorbit planet kita. Beliau juga menambah kenyataan yang mengatakan bahawa ibu bapanya akan membunuhnya kerana mereka lebihan caj tersebut.

Selama dia berada di angkasa lepas, dia telah memuat turun sebuah video yang mendapat sambutan yang sangat hangat. Bilangan orang yang yang menonton video tersebut meningkat kepada 7 juta tontonan, dua hari selepas dilepaskan. Hadfield telah membuat orang agar lebih menghargai angkasawan. Beliau tidak takut dengan orang ramai dan telah menggunakan alat media sosial yang ada pada beliau dengan baik. Beliau pasti akan menjadi salah seorang angkasawan yang paling terkenal kerana kes ini.


p/s : Giler... 

Sumber : Here

10 comments:

Anonymous said... Best Blogger Tips

Jadi,bil tu di bayar ke takk?

Shin Chan Comel said... Best Blogger Tips

buat la tabung khas untuk tolong dia wahai barack obama..

New Entry "Tips dan Pengalaman Naik Malindo Air"

Anonymous said... Best Blogger Tips

KETIGA....HAHAHAHAHHA_GILA

Anonymous said... Best Blogger Tips

Pukimak admin suka repost!!!!

Anonymous said... Best Blogger Tips

sebenarnya, aku je ke yang pening bace ayat2 admin ni..-__-

Anonymous said... Best Blogger Tips

anon 20:41 mcm pukimak!!!..ko buat blog sendiri la..

Anonymous said... Best Blogger Tips

ni no akaun brader tsebut
sumbangan anda amat dialu alukan

009045230011572 - Bank Islam

Unknown said... Best Blogger Tips

anon 22:55....tu no akaun ko kn...hakkkktuihhhh ingt org bodoh ke...puih

Ajiphuda said... Best Blogger Tips

ini salah sndri!sibuk lyan blog lucah lg ckp upload pemandangan!!kimak penipu besar!fak yu mater fakeeeerrrr!!!

Anonymous said... Best Blogger Tips

bungok! klu hantar video ke yutube tu nama dia upload. muat naik. muat turun ape kejadahnya?

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...