Kongsikan Entri Kami

Monday 17 December 2012

Berita : Pencipta Kod Bar Meninggal Dunia (2 Gambar)


New Jersey – Individu yang pertama kali memperkenalkan sistem bar kod pada barang-barang, hingga ia digunakan di seluruh dunia, Norman Joseph Woodland, meninggal dunia pada usia 91 tahun di rumahnya, di sini. Norman, meninggal dunia selepas menderita penyakit Alzheimer.

Paten bar kod yang diperkenalkannya pada 1952, telah digunakan sebanyak lima juta kali dalam sehari di seluruh dunia. Bekas pelajar jurusan kejuruteraan mekanikal ini pada mulanya hanya mengetahui kod Morse yang dipelajarinya semasa menjadi anggota pasukan pengakap.



Namun suatu hari, ketika duduk di tepi pantai, Woodland telah melukis bentuk bulat dan pangkah.

“Ia merupakan satu inspirasi kepadanya kerana di sebalik titik bulat dan pangkah, ia boleh digantikan dengan palang nipis,’’ kata anaknya, Susan Woodlands.

Woodland dan rakannya, Bernard Silver kemudiannya mematenkan kod tersebut pada 1949. Rakannya, Silver meninggal dunia pada 1963. Sebelum itu, Woodland telah menyertai IBM pada 1951 dengan harapan dapat membangunkan bar kod itu, namun teknologi ketika itu tidak membolehkan ciptaan berkenaan dilaksanakan sehinggalah laser dicipta.

Penggunaan laser itu membolehkan ia membaca kod bar berkenaan. Pada awal 1970-an, Woodland kemudiannya menyertai IBM Research Triangle Park. Woodland dan pengasas Microsoft, Bill Gates merupakan antara tokoh yang pernah mendapat anugerah daripada White House pada 1992.

Anugerah itu disampaikan atas pencapaian mereka dalam bidang teknologi oleh Presiden Amerika Syarikat ketika itu, George H.W. Bush.


Sumber : Here

8 comments:

Anonymous said... Best Blogger Tips

ooo..camtuu,,,

Unknown said... Best Blogger Tips

r.i.p

LAWAK:RITUAL MANDI BUNGA DI AFRIKA!
SADIS:EKSPERIMEN MENYIKSA TIKUS!
MUNTAH:GAMBAR PONDAN AFRIKA YANG PASTI MEMBUAT ANDA TERMUNTAH!

Anonymous said... Best Blogger Tips

bijak-bijak

Anonymous said... Best Blogger Tips

ada aku kesah?

Anonymous said... Best Blogger Tips

kafir laknat. lg2 bush. bush laknat!

Anonymous said... Best Blogger Tips

sekurang2nye dia berjaya cipta sesuatu untuk kegunaan dunia sejagat.. ko ada?

Anonymous said... Best Blogger Tips

AKU DAH LAMA DUK SABAH,MMG MENTALITI ORG SABAH 10 TAHUN KETINGGALAN..NAK2 PLAK YG DUK KMPUNG X PRNAH JEJAK KAKI KAT TEMPAT ORG…TP X SEMUA LA..KEBANYAKAN LA..
AKU SLALU ANGGAP ORG SABAH SAMA JER MCM ORG2 SEMENANJUNG TP HAKIKATNYA MMG X SAMA..,SUASANA,BUDAYA,ADAP DAN MCM2 LG ORG SABAH MMG AGAK KUNO..LAGI SATU ORG2 SABAH NIE MMG JENIS SUKA BANGGA DIRI BILE SENANG SKIT..AYAT YG KORANG SLALU GUNA “INGT CIKAI CIKAI KA” FUCK!KORANG MMG CIKAI PUN HAHA..BERLAGAK JER LEBIH.
BERFESYEN MCM ARTIS..BUT LAST2 NAIK BUS T.U.T…APE PON XDE,BERGAYE JE LEBIH.WTF..
LG STU KORANG SLALU CKP GUNA HASIL SABAH/SRAWAK?PERGH..KORANG MMG PEMALAS PUN..NO WONDER LA ORG AMBIL KESEMPATAN,..LG STU,YG PALING RAMAI BKK KEDAI RUNCIT IALAH ORG2 PAKISTAN.KORANG NIE MMG ETNIK YG PEMALAS LA..MUDAH BANGGA DIRI..MUDAH KNE CULTURE SHOCK..
BTW AKU SUKA DGN NEGERI BORNEO TERUTAMA SABAH SBB CANTIK..TP MMG AKU X SUKA CARA HIDUP KORANG DENGAN TAHAP MENTALITI..SORRY BEB LARI TAJUK

Anonymous said... Best Blogger Tips

jangan di layan anon 11:05 tu..dia anak luar nikah, memang macam tu la perangai..aku banyak kawan semenanjung, ok je..tu la, kalo dari benih yang halal, elok je perangai..anon 15:54 benih haram kot, tu la perangai macam haram..kehkehkehkehkehkehkehkehkehkehkeh~~

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...