Kongsikan Entri Kami

Wednesday 30 November 2011

WTF : Sekitar Keganasan Pelajar Iran Ke Atas Kedutaan British di Tehran (11 Photos)

SETIAUSAHA luar Britain, William Hague memberi amaran Iran akan menghadapi "akibat yang serius" selepas penunjuk perasaan menawan enam kakitangan kedutaan British sebagai tebusan dalam serangan ke atas 2 bangunan diplomatik di Tehran.

Penunjuk perasaan yang terdiri daripada pelajar bertindak memecahkan tingkap serta melontarkan bom petrol sebelum membakar bendera British sebagai protes terhadap sekatan yang dikenakan oleh Britain.

Britain hari ini mengeluarkan kenyataan marah terhadap serangan ke atas kedutaannya, sementara White House mengecam serangan itu.

Perdana Menteri Britain, David Cameron mempengerusikan satu mesyuarat jawatankuasa keselamatan Cobra negaranya hari ini.

Hague berkata Iran telah melanggar Konvensyen Vienna yang harus memberikan perlindungan kepada para diplomat. 
Setiausaha Luar Britain itu menambah: "Kerajaan Iran harus bertanggung jawab di atas kegagalannya untuk mengambil langkah-langkah secukupnya bagi melindungi duta kami sedangkan ia harus berbuat demikian".

Kerajaan Iran telah diminta untuk mengambil langkah-langkah segera bagi memastikan keselamatan kakitangan kedutaan di kedua-dua bagunan melalui Menteri Luar Iran.

Menteri Luar Iran dilaporkan memohon maaf di atas apa yang terjadi dan berjanji akan mengambil langkah yang sepatutnya, namun pihak Britain tetap menganggap ia sebagai satu kegagalan serius Kerajaan Iran.

Rakyat Britain telah mendapat amaran agar tidak melancong ke Iran kecuali atas hal yang mustahak manakala sebilangan kecil yang berada di Iran telah diarahkan agar tidak keluar rumah.

Serangan terhadap dua bangunan kedutaan hari ini menyaksikan 6 kakitangan kedutaan dijadikan tebusan. Namun mereka kemudiannya dibebaskan dengan bantuan polis.
p/s: ini bukan propraganda tetapi ini kenyataan. Harap-harap pelajar di Malaysia tidak seganas ini.

source
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...