Kongsikan Entri Kami

Saturday 3 December 2011

Serius : [Video] Orang Islam Solat Di Dalam Gereja di Memphis


Memphis Islamic Center telah menghubungi Heartsong Church untuk memohon pemggunaan gereja untuk tempat solat mereka kerana masjid/surau tidak sempat siap dibina untuk Ramadhan. Menurut kedua-dua pihak, semua ini tidak ada kaitan dengan isu politik, isu kepercayaan atau apa-apa sekalipun hanya kerana kita adalah 'jiran'. Sebagai 'jiran' kita patut tolong menolong dan kita semua berpihak di atas darat yang satu. Apakah pendapat anda?
p/s: Kenapa di Malaysia perkara macam ini tidak boleh berlaku? Kalau masuk bangunan agama lain semuanya dituduh murtad. rasanya sebab agama di negara kita dipolitikkan. 





18 comments:

Anonymous said... Best Blogger Tips

mmg tade masalah pn kalo kite nak tumpang smayang kat gereja ke.. kat tokong ke.. sbb kite mengamalkan agama kite. bkannye kite sembah tuhan diorg pn.

AdminStressGiler said... Best Blogger Tips

@KNue KnUemmg x dda mslh cuma agak sukar perkara ini berlaku di msia..peace...

kikoq said... Best Blogger Tips

entahlah..tapi aq rasa umat islam xboleh masuk dlm gereja...ok..apa pandangan org bukan islam bila tgk kita solat dlm gereja???bukankh kita blh solat di tmpt lain???knp nk pilih gereja juga???

noorcahaya said... Best Blogger Tips

mungkin tempat drg tak cam kire.. kite merata2 leh jumpa surau or masjid... tempat sy jek ade 2 masjid... tapi kalau utk tarawih... semua masjid or surau berguna...

Anonymous said... Best Blogger Tips

kena tny ulama

Anonymous said... Best Blogger Tips

Jangan nak buat andaian sendiri. Tanya orang yang pakar. Jgn suka suka nk cakap dorang ni murtad ke apa. Sekurang nya diorang ni tahu nak sembahyang walaupun takde masjid. Bukan macam orang Malaysia, ada masjid berlambak, tapi ssh nk pergi sembahyang. Sama macam aku. Tanya Ulama sama ada boleh ke tak sembahyang dalam gereja. :)

michigan student said... Best Blogger Tips

sebagai salah seorang student y pernah menuntut ilmu di US, bkn senang nk mencari tempat menjalankan solat.kadang2 kitorang solat bwh tangga, auditorium, tepi2 hallway.so utk menjalankan aktiviti berjemaah sama ada sewa dewan dgn kos y mahal atau bertoleransi sesama agama.time buka puasa pun kitorang ajak orng bukan Islam berbuka sama kat masjid.lagi satu xkira di mana pun kita beribadah tp y penting niat.all in all, di USA ada maslahah dia sendiri.terima kaseh.

Anonymous said... Best Blogger Tips

pernah saidina umar ingin melakukan solat lalu d plawa oleh paderi utk solat d dlm gereja lalu saidina umar menolak dan solat d luar gereja wallahualam

Anonymous said... Best Blogger Tips

what do expect from malaysian meleis? serbanistas.

azri said... Best Blogger Tips

as salam..maaf cuba mencelah di sini.kita x tau ape kisah sbenat di sebalik video itu.mungkin gereja itu adalah bekas gereja. di UK byk gereja yg telah di tutup kerana tdk digunakan lg dan ditukar menjadi masjid..reka bentuk x menjadi masalah tetapi fungsinya lebih penting..

Muhammad ali said... Best Blogger Tips

mata melihat otak mentafsir..penilaian maknusia tu luas...tp jgnlah kita menilai sesuatu tnpa mengatahuinya terdahulu...=)

Anonymous said... Best Blogger Tips

semua2 nie nk kne tgok kemaslahatan masyarakat..klu kt M'sia buat ape nk pegi solat kt tempat ibadah agama lain?sdangkn masjid2 yg sedia ade pon kurang sgt yg nk m'imarahkn nyer,dan klu xde sbab yg kukuh,lebih baik mengelak untuk masuk ke tempat2 ibadah lain..mencegah itu lebih baik..wallahu'alam

minoari89 said... Best Blogger Tips

kusyuk ke dpa solat klu kat tmpat 2...

Anonymous said... Best Blogger Tips

Salam...x salah klu mgerjakan solat d gereja..apa yg penting adalah niat..perkara utama yg akan dihisab dr segala amal manusia adalah niat..kat malaysia ni..agama di politikkan..masjid@surau kt malaysia nie lbih famous as a place for confession @ angkat sumpah!!WTH???

Anonymous said... Best Blogger Tips

Itu la, kita nih patoo bersyukur sangat2 sebab kat negara kita bnyak semajid, surau ada kat mana2 saja... Kat negara laen sampai da diharamkan azan, buat semajid untuk umat islam. Jangan sampai satu hari nanti kat negara kita pulak yang tak leh nak azan...

Anonymous said... Best Blogger Tips

komen2 diats melammbangkan btapa cetek nye akal melayu islam....islam arab dan negara lain pon x mcm korg ni...

Anonymous said... Best Blogger Tips

Boleh bersolat di rumah ibadat agama lain dengan syarat tiada kuburan, patung2 manusia atau haiwan samada separa sempurna atau sempurna. Wallahuallam.

Anonymous said... Best Blogger Tips

Video Lawak Bila Ultraman Tak Cukup Kalsium...
http://tinyurl.com/nomilksmallfryultramanzero

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...