Utama

Utama 2

Geng Stress

Kongsikan Entri Kami

Sunday, 6 October 2013

Misteri : Tasik Natron Di Tanzania Ubah Haiwan Menjadi Batu (5 Gambar)


Seorang jurugambar profesional ketika melawat sebuah tasik di Tanzania terkejut apabila menemui pelbagai jenis haiwan menjadi keras seperti baru disumpah menjadi batu.

Nick Brand ketika melawat Tasik Natron mendapat tahu haiwan itu berubah menjadi kaku seperti batu adalah kerana tubuh mereka menjadi terawet oleh alkali yang tinggi terkandung di dalam air tasik itu.

Air tasik itu sebenarnya mengandungi abu gunung berapi yang bernama Natron. Natron turut digunakan oleh orang Mesir untuk mengawet mayat para pemerintah ketika Mesir purba seperti mayat Firaun.


Tahap alkali di dalam tasik itu adalah dalam kadar pH antara 9 dan 10.5 serta suhunya adakalanya boleh mencecah 60 darjah celcius. Tidak ada haiwan akan terselamat apabila berada di tasik itu dan biasanya haiwan-haiwan itu akan mati.

Sebaik sahaja seekor burung atau binatang jenis kelawar terjatuh ke dalam air Tasik Natron, mineral yang terdapat di dalam air akan mula mengubah daging mereka menjadi batu. Tubuh mereka kemudian akan kaku betul-betul pada saat terakhir kematian mereka.

Jika dilihat daripada keadaan haiwan di dalam gambar itu, ia kelihatan seperti di sebuah tasik yang berhantu tetapi dipenuhi oleh hantu binatang akibat daripada kejadian itu.



Sumber : Here

17 comments:

Anonymous said... Best Blogger Tips

1st maghrib..

gaban power said... Best Blogger Tips

sume bebird je...

Anonymous said... Best Blogger Tips

abah kau ngentot2 nik aziz dan anjing kurap...

Anonymous said... Best Blogger Tips

awet ko kt sini mmg bgs anon 20:33

Anonymous said... Best Blogger Tips

kah kah kah!
JDT kena berak 6 -1 dgn negeri paling miskin!
sebijik mcm lahanat!

jubo nepal said... Best Blogger Tips

mohon kentot dimuka ko proooooooootttttt!!! Argh!! Leganya

Anonymous said... Best Blogger Tips

semua babi lahanat ..cibai aku je baik..fap..fap..fap..fap

Anonymous said... Best Blogger Tips

so kejadian berubah menjadi batu memang benar2 wujud, cuma kali ini diterangkan dari sudut saintifik.. maksud dia tak salah org dedulu dok cite la...

Anonymous said... Best Blogger Tips

tapi ya ka.. kalau tasik penuh gas alkali, manusia boleh jadi batu? macam tak logik

Anonymous said... Best Blogger Tips

entri kebanyakan bagus tapi heran kenapa admin biarkan saja komen2 mengarut dari berada di sini..

Anonymous said... Best Blogger Tips

Nanti ada bangsa datang sembah benda alah ni. Terutama geng india dan cina mintak nombor ekor.

Anonymous said... Best Blogger Tips

ni suma citer bohong... org tongong lahanat tak ngaji agama aja yg pecaya! mana bulih binatang jd batu? kalo ko mandi kote kau pun jadi batu! kepala bapak kau la!

P.Preity Petry said... Best Blogger Tips

Baca betul-betul. Bukan jadik batu. Keras macam batu. Air tasik tu tahap alkalinya agak tinggi dan suhu boleh mencecah 60 darjah celcius. Itu pasal binatang tu jadik macam tu. BTW, foto pertama tu terbalik. :)

Anonymous said... Best Blogger Tips

Ala apa nk hiraukan anon 10:05 bkn tau pe.... bodo dia... lmbu tu g crdik dri dia.... tlbih stim gam tu bodo otak mgeras cm batu.... bce alf bata pun x tau.... buta agama..... jnji Allah pd hambaNya....yg kafir tmptnya neraka jahanam..

Anonymous said... Best Blogger Tips

Setuju

Anonymous said... Best Blogger Tips

org bangang memang akan setuju dgn org yg bangang gak sbb depa satu golongan! bangang lahanat!

Anonymous said... Best Blogger Tips

Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom! Pom!

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...