Kongsikan Entri Kami

Saturday 17 March 2012

Sejarah : Keajaiban Tragedi Di Sungai Buloh, 1977 (3 Gambar)


Mungkin ramai yang masih belum mengetahui kejadian kapal terbang terhempas di Sungai Buloh lebih 35 tahun lepas. Kali ni admin nak share cerita pasal tragedi ini. Jom baca..

KETIKA hujan lebat melanda sekitar Subang pada petang 28 September 1977, tiada siapa menyangka ia membawa petanda buruk.

Bahkan, ketika pesawat DC 8 milik Japan Airline (JAL) terhempas di Ladang Getah Elmina kira-kira 32 kilometer dari Kuala Lumpur, sehingga mengorbankan 33 penumpang dan anak kapal, pekerja ladang yang tinggal di situ langsung tidak mendengar sebarang letupan akibat cuaca terlalu buruk.

Mereka hanya menyedari kejadian itu apabila pasukan polis tiba bertanyakan mereka sama ada melihat pesawat terhempas atau tidak. Penduduk kampung turut membantu pihak berkuasa menjejak bangkai pesawat tetapi mereka tidak dibenarkan memasuki kawasan atas faktor keselamatan.

Kebiasaannya, amat jarang berlaku penumpang terselamat dalam mana-mana nahas pesawat, tetapi kejadian kali ini dianggap sesetengah pihak sebagai ajaib kerana 45 daripada 79 penumpang termasuk 10 anak kapal terselamat.

Pesawat itu dikatakan dalam perjalanan dari Tokyo, Jepun menuju ke Singapura melalu Hong Kong dan Malaysia. Berdasarkan jam tangan seorang mangsa yang mati, ia dikatakan detik terakhir jam itu berdetik ialah pada 6.55 petang dan pihak berkuasa percaya itu adalah waktu terhempas.


Berdasarkan cara pesawat itu terjatuh dan patah tiga selepas merempuh pokok getah dan batu besar, ramai yang tidak percaya begitu ramai yang terselamat.

Daripada 69 penumpang, lapan daripadanya adalah rakyat Malaysia membabitkan lima terkorban dan tiga selamat. Mangsa lain ialah rakyat Jepun (29), Amerika Syarikat (lima), Belgium (lima), Jerman (tiga), Hong Kong (tiga), masing-masing dua rakyat Belanda dan United Kingdom manakala bakinya rakyat Kanada, Australia dan Yugoslavia, China, Jordan.

Hanya seorang daripada 10 anak kapal itu terselamat iaitu pramugari Seiko Mano. Kapten pesawat, T Moriski, 36, yang mempunyai pengalaman melakukan 6,500 jam penerbangan dan berkhidmat dengan JAL sejak 1965 turut terkorban.

Menara kawalan dikatakan mengarahkan pesawat supaya turun ke paras 4,000 kaki dipercayai akibat cuaca buruk. 

PENDUDUK membantu mengumpul barang milik mangsa.
Sebaik saja pesawat itu terbang rendah ia dikatakan mencecah ladang getah dan memotong pokok sehingga ranap kawasan berkenaan menjadikan ladang itu sebagai padang besar. Bagaimanapun, tiada pihak dapat mengesahkan punca sebenar kejadian.

Pasukan penyelamat mengatakan bahagian pesawat bertaburan di merata tempat dan cebisan mayat mangsa juga ditemui berkecai dan hancur.

Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri ketika itu, Tan Sri Ghazali Shafie memuji kecekapan juruterbang ketika mendarat cemas kerana berjaya menyelamatkan nyawa ramai penumpang.

"Sebagai seorang juruterbang, saya kagum dengan kecekapannya. Pasukan penyelamat juga berusaha gigih menyelamat mangsa yang parah, jika tidak mungkin ramai lagi yang terkorban," katanya.

Masalah hujan lebat mengganggu kerja menyelamat yang terpaksa menggunakan mesin gergaji untuk memotong pokok yang tumbang menimpa pesawat. Penyelamat menemui beberapa bahagian kepala, tangan, kaki dan tubuh mangsa melekat pada pokok dan serpihan badan pesawat.

Mayat dihantar ke Hospital Universiti (HU) tetapi bilik mayat hanya mampu menampung 12 mayat dan bakinya dihantar ke Hospital Besar Kuala Lumpur (HBKL) menggunakan lori.

Naib Presiden Eksekutif JAL, Y Takagi, yang tiba di Malaysia sebaik dimaklumkan mengenai kejadian mengumumkan pihaknya menawarkan kemudahan penuh membawa pulang mereka yang terselamat dan mangsa terkorban serta bersedia membayar pampasan mengikut peraturan antarabangsa.


INFO:

Kotak hitam ditemui di dalam bangkai pesawat dan dibuka di depan semua pihak berkuasa Malaysia, Jepun dan Australia untuk mencari punca nahas.

Pasukan pakar JAL dan Syarikat Mac Donnel Duoglas (Amerika Syarikat turut menyiasat tempat kejadian).

200 pekerja Estet Elmina nyaris maut apabila pesawat itu terhempas tidak jauh dari kediaman mereka.

Kira-kira 300 pokok getah musnah dirempuh pesawat.

Pasukan penyelamat menemui beberapa nota menyedihkan di tempat kejadian iaitu kad bertulis, "Selamat tinggal dan mudah-mudahan selamat. Andainya kau mesti pergi, pergilah". 

p/s : Semua yang terjadi adalah ketentuan Allah s.w.t.. 

Sumber : Here




15 comments:

Irfanistik said... Best Blogger Tips

hiii menyeramkan...


tukar link mas.......?

http://irfanistik.blogspot.com

ben xii said... Best Blogger Tips

ape hii ? gedik

Anonymous said... Best Blogger Tips

40thn lepas? lau thn 77 baru 35 thn lepas lahh hehe..

Rinny Rynn said... Best Blogger Tips

menyedihkan la pula baca kad0kad yg di jumpa tu.

Anonymous said... Best Blogger Tips

tragedi kat tanjung kupang lg ngeri tiada tengk0rak di temui

Unknown said... Best Blogger Tips

skrang ladang tu dah jadi leburraya plak

Anonymous said... Best Blogger Tips

Sadis bila baca kad yg ditinggal kan :/

Anonymous said... Best Blogger Tips

patutnya didirikan sebuah Memorial untuk memperingati mangsa-mangsa yang terkorban.

Anonymous said... Best Blogger Tips

UNTUNG LAA JUMPA KOTAK HITAM.... ADMIN. TOLONG POST PASAL DOUBLE SIX TRAGEDY... DETIK HITAM BAGI ORANG2 YANG PENUH HARAPAN KETIKA ITU.. SATU KONSPIRASI KERAJAAN KITA... UNSOLVED CASE..

Anonymous said... Best Blogger Tips

terima kasih wahai admin.... hehehe

Anonymous said... Best Blogger Tips

http://akustressgiler.blogspot.com/2012/06/sejarah-tragedi-double-six-1976-di.html

Anonymous said... Best Blogger Tips

Mak saya ada cerita about ni kat saya..

Unknown said... Best Blogger Tips

ayah sy salah sorang yg membantu mangsa di tempat kejadian...masih segar d iingatan...

Medical Value Travel India said... Best Blogger Tips

Thanks for sharing post – much appreciated and now following you! Looking forward to your Post....

Health Blog India said... Best Blogger Tips

its very cute. thanks too share.....

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...