Kongsikan Entri Kami

Sunday 11 March 2012

WTF : Kerana 4 Sen, Kereta Nyaris Ditarik (Gambar)


TIADA apa yang dapat dibeli dengan duit 4 sen di Singapura.

Tetapi, 4 sen itu amat berharga kepada pemilik kereta Honda Stream yang ingin dikenali sebagai Zainal.

Ini kerana gara-gara tunggakan ansuran hanya empat sen yang disahkan pihak bank berpunca daripada kesilapan teknikal, beliau dicerut kebimbangan kehilangan keretanya bernilai $60,000 di pasaran.

Kesemuanya bermula selepas bank yang memberi pinjaman keretanya itu, Standard Chartered, menghantar surat amaran tarik keretanya jika beliau gagal melunaskan tunggakan 4 sen itu.

Surat bertarikh 2 Mac lalu itu memberi  Zainal, 50-an tahun, seorang pekerja penerbitan, tempoh selama 14 hari untuk berbuat demikian. Ansuran bulanannya ialah $916.04 dan perlu dibayar pada hari pertama setiap bulan.

‘Bagi bulan ini, saya tekan butang mesin AXS bagi bayaran $916. Saya ingat baki empat sen dikumpul dan dibayar lain kali.‘Tetapi, sehari selepas itu saya terkejut apabila menerima notis
mendesak saya membayar 4 sen dalam masa 14 hari atau kereta saya dirampas.'

‘Peraturan apa ini? Kalau saya tak bayar ansuran bulanan selama dua atau tiga bulan mungkin munasabah tetapi ini hanya 4 sen!’ gelak beliau.

Menurut Zainal, inilah kali pertama beliau menerima surat amaran sedemikian sejak sudah 30 tahun memandu dan menukar banyak kereta. ‘Biasanya pihak bank atau firma kredit akan menelefon atau menghantar surat peringatan jika saya bayar lambat. Mereka tidak terus hantar surat amaran mahu tarik kereta seperti Standard Chartered!’ tegas beliau.

Diminta mengulas, Haji Ismail Yusof, 46 tahun, yang lebih dikenali sebagai Dr Kereta, menyifatkan tindakan bank berkenaan bukan saja ‘tidak munasabah’, malah ‘tidak masuk akal’.

‘Pihak bank atau firma kredit biasanya kirim surat peringatan dan akan hanya menghantar notis merampas kereta sebagai langkah terakhir selepas dua atau tiga bulan tak bayar. ‘Tindakan menggertak pelanggan secara ini memang tak perlu dan tidak wajar,’ tambahnya.

Ketika diminta penjelasan mengenai isu tersebut, seorang jurucakap Standard Chartered, dalam e-mel balasnya semalam, berkata: 

 ‘Apa yang boleh kami katakan ialah ia disebabkan kesilapan teknikal dan kami ingin memohon maaf di atas kesukaran yang timbul. ‘Seperti kebiasaannya, kami bekerja rapat dengan pelanggan kami bagi menyelesaikan sebarang isu dan keperihatinan dan kami telah pun menjelaskan perkara berkenaan kepada pelanggan berkenaan.’
 
Zainal mengesahkan pihak bank telah menghubunginya pagi semalam dan memaklumkan duduk perkara sebenar. ‘Saya terima penjelasan dan dah maafkan mereka,’ tambahnya.

p/s : Alahai..4 sen pun nak berkira ke?? 

Sumber : Here


11 comments:

Anonymous said... Best Blogger Tips

1st..haha..yg lmabt p matilah..

Anonymous said... Best Blogger Tips

aku 1st..

Anonymous said... Best Blogger Tips

1st.....yeah

Anonymous said... Best Blogger Tips

kalo aku ,mmg aku berkira beb..
mklumla aku ni budak akaun..kalo bank amik 4 sen/bulan dr setiap pelanggan..bape juta agak deorg boleh dpt tiap tahun

Anonymous said... Best Blogger Tips

kalo semua da high-tech sgt sampaikan computer ke software ke bole make mistakes,inikan manusia.sebab tu kta di ajar belajar dari kesilapan.

Anonymous said... Best Blogger Tips

pentg oww 4 sen untuk badan besar mcm ni sbb dorg deal dgn beratus ribu mungkin org, tp nk trus tarik kereta tu agak mustahil lawak lah

Anonymous said... Best Blogger Tips

hohohoho....

Anonymous said... Best Blogger Tips

aku tak bayar bil internet siap dapat surat peguam woo....15 sen je kot.haha..

Anonymous said... Best Blogger Tips

bagi org dalam pulak (staf bank) 1 sen pun kire... penting.. coz bile audit datang tanye, ape ko nak jawab bile ade outstanding??

sincerely, a banker... (baru lepas kene audit! outstandig 4sen jugak la..owh.. not standard chartered)

Anonymous said... Best Blogger Tips

4sen???nah ak bg ko singgit..lol

ben xii said... Best Blogger Tips

singapore strict rules

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...