Utama

Utama 2

Geng Stress

Kongsikan Entri Kami

Wednesday, 14 September 2011

WTF : Pengawas Sekolah Menjadi "Guru Disiplin" Merotan 20 Pelajar di Butterworth

Satu persoalan kat sini : KE mana perginya guru disiplin? Pengawas tetap pelajar, dan guru tetap guru, mana boleh pelajar mengambil alih menjadi guru. 
BUTTERWORTH: Seramai 20 pelajar sebuah sekolah menengah di Seberang Perai Utara (SPU) di sini, kesal dengan tindakan pengawas sekolah mereka yang mengambil alih kuasa guru disiplin dengan merotan mereka atas kesalahan merokok. 


Berikutan tindakan itu, ada antara pelajar terbabit mendakwa terpaksa tidur meniarap kerana mengalami kesakitan di bahagian kaki dan belakang badan.

Pelajar terbabit berkata, mereka tidak mempertikaikan jika hukuman dilakukan guru disiplin secara tertutup dan bukannya oleh pengawas yang terikat dengan peraturan sekolah. Seorang daripada pelajar terbabit berkata kejadian itu bermula apabila gelagat mereka menghisap rokok di luar kawasan sekolah dikesan pengawas kira-kira jam 3 petang, Ahad lalu.


Berikutan itu, katanya, mereka dipanggil ke sebuah bilik oleh empat pengawas ketika berada di asrama sekolah kira-kira jam 12 tengah malam kelmarin.

“Kami diberitahu mengenai kesalahan merokok itu sebelum seorang daripada pengawas terbabit tiba-tiba merotan di kaki dan anggota badan kami.

“Ada rakan saya ditumbuk sebelum seorang pengawas mengarahkan beberapa pelajar memakan tembakau rokok.




“Kejadian berlaku lebih sejam sebelum kami diarah masuk ke bilik asrama masing-masing dan kejadian itu tidak diketahui guru disiplin sehinggalah pagi kelmarin,” katanya. Pelajar berkenaan mendakwa dia disebat sekurang-kurangnya enam kali di kaki hingga terpaksa tidur meniarap kerana kesakitan.

“Memang kami melakukan kesalahan tetapi kesal kerana pengawas bertindak sendiri melebihi kuasa guru disiplin,” katanya.



Seorang lagi pelajar berkata, ketika dipanggil masuk ke bilik berkenaan dia melihat beberapa pelajar sedang ditumbuk seorang daripada pengawas terbabit. “Saya dirotan kira-kira 10 kali di bahagian kaki dan badan hingga meninggalkan kesan,” katanya.

Seorang waris pelajar yang enggan dikenali pula berkata laporan polis dibuat berhubung kejadian itu petang kelmarin, sebelum ditarik balik kerana tidak mahu kes itu berpanjangan.

Bagaimanapun, difahamkan polis meneruskan siasatan kes itu walaupun laporan sudah ditarik balik.

Sementara itu, Pengarah Jabatan Pelajaran negeri, Ahmad Tarmizi Kamaruddin berkata beliau sudah mengarahkan pihak sekolah dan Pejabat Pelajaran Daerah SPU menyediakan laporan berhubung kejadian itu.


hmetro

7 comments:

Kamal Mustafa said... Best Blogger Tips

Ini sudah melampau sangat. Kurang ajar dah tue.

Asyikin said... Best Blogger Tips

lorh, lebih2 plak.... -_-

azri said... Best Blogger Tips

klau aku..aku da tumbuk pengawas tu..cikgu disiplin pun kene ade surat kebenaran khas dulu baru bole rotan..ni memandai je rotan..yang 2o org ni pun sengal sgt nape?? lawan jela..hisap rokok kt sekolah brani,lawan pengawas takot lak??

Anonymous said... Best Blogger Tips

btul dah tu...aku kalau kat sekolah dulu..pengawas mana berani usik..nak buat jahat xpandai..bla lah..baik jadi bdk baik lg bagus

Anonymous said... Best Blogger Tips

betol cakap azri, dgn pengawas pon goyang ape

Anonymous said... Best Blogger Tips

Kalo aku aku, aku upah bomoh siam aku bagi dia menderita dulu last kali baru aku arahkan bomoh untuk tamatkan riwayatnya hahahahahahahahahaha itu cara kita nk ajar org mcm tu...pembalasan si pitung hahahahaa

Life is LiKe CupCaKe said... Best Blogger Tips

bila pengawas perasan diri berkuasa

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...