Utama

Utama 2

Geng Stress

Kongsikan Entri Kami

Monday, 23 December 2013

WTF : Sekitar Festival Tradisi Pembunuhan Ikan Paus Besar-Besaran Di Scotland (8 Gambar)

Sekitar Festival Tradisi Pembunuhan Ikan Paus Besar-Besaran Di Scotland.
Tradisi ini disambut setiap tahun pada 20 Disember di Pulau Faroe iaitu 200km dari persisiran Scotland. Tradisi membuat Ikan Paus secara besar-besaran telah disambut sejak 400 tahun yang lalu iaitu tahun 1500s. Pada setiap 20 Disember, semua penduduk akan keluar ke laut untuk membawa balik sebanyak ikan paus yang mungkin. Kemudian kesemua ikan paus ini akan dipotong pada lehernya dan mereka akan menukar air laut kepada air darah. Daging ikan paus akan diagihkan sama rata kepada semua penduduk yang ikut serta. Walaupun ramai NGO dan penubuhan lain menentang tradisi ini, penduduk pulau itu yang seramai 48,000 tetap lakukannya setiap tahun. Namun itu, beberapa penduduk yang susah berusia berasa kesal dengan anak-anak muda pulau itu kerana mereka langsung tidak menghormati tradisi ini dan dia jangka lama-kelamaan semua ini akan pupus dan senyap. 

13 comments:

Anonymous said... Best Blogger Tips

asal la baut macam ni

Anonymous said... Best Blogger Tips

agak2 la nk komen 1st pon. ejaan tu biar la btul...

Anonymous said... Best Blogger Tips

tebul tebul liga nii!!

Anonymous said... Best Blogger Tips




TERGEMPAR : 23 GAMBAR KEMALUAN JEJAKA DARI JOHOR MELETUP KERANA MAKAN VIMAX!

















































































































Anonymous said... Best Blogger Tips

byk2 ikan ikan paus gak yg nk dimakannya.

Fãūzí Juän said... Best Blogger Tips

suke hati diorang la nk makan ikan ape.... yg ko sibuk sgt knape????

Anonymous said... Best Blogger Tips

Ikan paus mmg kaya ngn protien n omega 3... klu masak paus asam pedas pon sodap..

Anonymous said... Best Blogger Tips

NGO yg terlibat dlm protes adalah Perkasa n Isma, mmg x der per la jadinye....

Anonymous said... Best Blogger Tips

ikan paus i taknak! i nak ikan puas

-Abg Non

Anonymous said... Best Blogger Tips

Fauzi lagak je banyak, sebenarnya kote pendek. Main dubor!
-ameba

Anonymous said... Best Blogger Tips

syukurlah umat islam seperti anon2 di atas telah menunjukkan contoh yang baik dalam berbicara kepada bukan islam. :)
-humane

Fãūzí Juän said... Best Blogger Tips

woi humane!!!! yg ko ni mcm x puas hati je dngn org islam apehal...ke ko nk gaduh dgn aku????

Anonymous said... Best Blogger Tips

aku taknak gaduh dgn kau Fauzi Juan.. aku nak ramas kote kau aja...
boleh? please ...
-humane

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...