Utama

Utama 2

Geng Stress

Kongsikan Entri Kami

Friday, 5 October 2012

Serius : Wanita Vietnam Jadi Jutawan Dengan Menjual Rambut (4 Gambar)


Seorang penduduk kampung di sini, Do Van Thu menjadi kaya selepas dia menjual rambut manusia. Thu menjadi jutawan dalam tempoh 13 tahun selepas dia memulakan perniagaan menjual rambut manusia sehingga dieksport ke luar negara.

"Pada setiap tahun, keluarga saya mengeksport 50 tan hingga 60 tan rambut ke China. "Kami membeli rambut di seluruh Vietnam termasuk dari Laos dan Kemboja," katanya yang berusia 50 tahun.

Permintaan untuk mendapatkan rambut itu telah meningkat sejak sepuluh tahun lalu terutamanya daripada golongan wanita muda. Thu mempunyai sebuah bengkel yang digunakan untuk membersih dan mengumpulkan rambut itu di sini sekali gus memberi peluang pekerjaan kepada penduduk kampung.

"Setiap pekerja saya memperoleh pendapatan AS$140 (RM427) sebulan," katanya.

Jumlah itu tiga kali ganda daripada purata pendapatan penduduk luar bandar di negara ini. Menurut seorang penduduk kampung ini, Nguyen Van Tam, harga rambut itu adalah antara AS$45 (RM137) hingga AS$250 (RM763) bagi setiap satu kilogram.

Menurutnya, harga tersebut adalah bergantung kepada kualiti rambut.




p/s : Jual rambut pun bleh jadi jutawan.. pergh.. 

Sumber : here

7 comments:

thehellwiththeworldtoday-_-1st said... Best Blogger Tips

1st 28th

Anonymous said... Best Blogger Tips

woiiii lancau .. p mati r 1st kepala butuh lu berok

Anonymous said... Best Blogger Tips

kayo dapat jual rambut. emma maembong bersama teman lelaki?

Anonymous said... Best Blogger Tips

dalam paper dia kata tokey dia laki... bukan pempouan...

Anonymous said... Best Blogger Tips

dasat giler..org kg terutama melayu dok noreh getah smpai bercucu pon idup susah gak..cukup2 mkn jer..lau musim ujan mkn nasi lauk ikan masin jer..tp yg ptg bahgia..kekayaan x menjamin kebahgiaan pon...

Anonymous said... Best Blogger Tips

klau menoreh sendiri,mmg la susah.. sama gak mcm pekerja kat kilang rmbut tu.tp klau jd tokey ladang getah berpuluh ekar,kompom buleh jd jutawan gak mcm org vietnam tu kan,so apa lg blk kg la tanam pokok getah.....

Prince of Noob said... Best Blogger Tips

rambut je ke? nak jual bulu jembut boleh ke?

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...