Kongsikan Entri Kami

Tuesday 24 July 2012

OMG : [Video] Serangan Puak Rakhine Ke Atas Islam Rohingya Di Myanmar


YANGON (Myanmar): “Saya bukan cakap kosong, tapi ada bukti. Penduduk etnik Rakhine kini bermaharajalela menyerang dan membunuh orang Islam Rohingya di Arakan, tetapi malangnya perkara ini tidak diketahui masyarakat luar kerana pihak berkuasa bijak menyorokkan maklumat sebenar.

“Malah, anggota pasukan keselamatan turut membantu puak Rakhine menindas penduduk Rohingya. Perkara ini bukan lagi rahsia kerana semua orang Islam di Myanmar tahu, namun kami dihalang memberi bantuan,” kata aktivis Islam yang hanya mahu dikenali sebagai Ahmad, 32, ketika ditemui di sini, baru-baru ini.
Ahmad yang ibu bapa dan adik-beradiknya masih di Arakan berkata, dia sentiasa memantau perkembangan di negeri kelahirannya itu selain berhubung dengan beberapa individu di sana untuk mendapat maklumat terkini.

Menurutnya, setiap individu Muslim tidak wajar berdiam diri tanpa melakukan apa-apa sedangkan ratusan ribu saudara seagama menderita akibat tekanan puak Rakhine yang dibantu pasukan seragam kerajaan di Arakan.

Beliau mendakwa pada masa ini ada kira-kira 115,000 orang umat Islam Rohingya tinggal di lima khemah penempatan sementara di beberapa kawasan iaitu di Thet Khapyin yang menempatkan 40,000 orang, Da Bai Thaecheung (25,000), Bumay (10,000), Budu Pa (20,000) dan Sampya Barat (20,000).



p/s : Ya Allah.. selamatkanlah saudaraku di sana.. amin..

Sumber : Here


7 comments:

Anonymous said... Best Blogger Tips

suma orang penat posa..tidoo je keje...aku first

ben xii said... Best Blogger Tips

semoga puak rakhine dilaknat

Anonymous said... Best Blogger Tips

"Despite earlier efforts by the UN, the vast majority of Rohingya refugees have remained in Bangladesh, unable to return because of the negative attitude of the ruling regime in Myanmar. Now they are facing problems in Bangladesh as well where they do not receive support from the government any longer. In February 2009, many Rohingya refugees were rescued by Acehnese sailors in the Strait of Malacca, after 21 days at sea."

source: http://en.wikipedia.org/wiki/Rohingya_people#Human_rights_violations_.26_refugees

pointnya...xde mana kerajaan nak amek puak2 ni..bg kerakyatan..cmne? mmg la kena tindas ikut suka

Anonymous said... Best Blogger Tips

mcm mn nk tlg?

Unknown said... Best Blogger Tips

kekejaman terhadap masyarakat islam di seluruh dunia jelas mmbuktikan islam adalah agama yg benar.

Anonymous said... Best Blogger Tips

Kalau nak tolong senang jee.kita perang!! Demi umat islam!!

MASUK DULU AJA BOSS said... Best Blogger Tips

semoga Allah bukakan mata dunia untuk menolongmu saudaraku kuatkan hatimu dalm berjuang Allah hu akbar

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...