Kongsikan Entri Kami

Tuesday 19 April 2011

Ubur-ubur Nomura Tenggelamkan Kapal Nelayan

ubur-ubur Nomura adalah ubur-ubur Jepun yang sangat besar. Ubur2 ini dalam kelas saiz yang sama seperti ubur-ubur surai singa, cnidarian terbesar di dunia. Diameter ubur-ubur ini sedikit lebih besar dari ketinggian rata-rata lelaki dewasa.

Ia tumbuh 2 meter (6 kaki 7 inci) dengan diameter dan beratnya mencapai 220 kg (sekitar 450 pound), ubur-ubur Nomura tinggal terutama di perairan antara China dan Jepun, terutama di LautKuning pusat dan Laut China Timur.

ubur-ubur Nomura ditemui di laut Jepun dari 2005 sampai ke saat ini. Serangan yang tidak sengaja yang dibawa oleh makhluk ini telah mengganggu industri penangkapan di daerah yang terkena dampak di Jepun serta rantai makanan seimbang di laut.

pukat ikan Jepun tenggelam oleh ubur-ubur raksasa, Sebuah perahu nelayan 10 tan telah tenggelam oleh ubur-ubur raksasa dari Jepun timur. sumber mengatakan tiga orang nelayan cuba mengangkat pukat yang menangkap puluhan ubur-ubur itu namun
Anak2 kapal penangkap ikan itu terhumban ke laut apabila kapal jatuh, tiga orang berjaya diselamatkan.

berat setiap ubur-ubur bisa sampai 200 kg, dan perairan sekitar Jepun, telah dibanjiri dengan makhluk tahun ini. Para saintis percaya, keadaan cuaca dan air untuk pertumbuhan pantai China itu sangat ideal untuk ubur-ubur dalam beberapa bulan terakhir.

sedikit yang diketahui tentang ubur-ubur Nomura, seperti mengapa beberapa tahun lalu ribuan makhluk ini terapung di laut, tetapi tahun lalu hampir tidak ada penampakan. 

Ni video Nomura ni..




source:

http://zuzutop.com/2009/11/huge-jellyfish-nomura-sank-the-japanese-fishing-ship/

2 comments:

Anonymous said... Best Blogger Tips

ubur2 @ obor2? haha.. lawak jwak..

Anonymous said... Best Blogger Tips

amboi ayat-ayatnya!!indonesia ye...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...