Utama

Utama 2

Geng Stress

Kongsikan Entri Kami

Saturday, 10 August 2013

Info : Gaji CEO-CEO Dan Orang-Orang Besar Di Malaysia (2 Gambar)


BEKAS CEO MAS : DATO IDRIS JALA

Kalau sebelum ini, Idris Jala merupakan CEO MAS yang mana pendapatannya adalah sekitar RM100,000. Sekarang ini, beliau sudah pun meninggalkan sektor swasta untuk menyertai kabinet Malaysia yang ada pada hari ini apabila dilantik sebagai senator dan menjawat jawatan Menteri di Jabatan Perdana Menteri. Berdasarkan laporan tahun 2008, pendapatan bagi Ketua Pegawai Eksekutif MAS ini di antara RM1 juta sehingga RM1.5 juta setahun.

Setelah bergelar MENTERI

Elaun bulanan sebagai Datuk Idris Jala adalah sebanyak RM14,907, 20 ditambah dengan jawatannya sebagai senator di mana beliau turut menerima RM4,112.79. Ini tidak termasuk beberapa faedah dan inisiatif lain yang bakal anda lihat di bawah ini nanti yang jumlah minimumnya adalah sebanyak RM25, 619.99. Tetapi untuk setakat hari ini belum dapat dipastikan adakah imbuhan yang diterima termasuk sekali tugasan beliau selaku Ketua Unit Pengurusan Prestasi dan Perlaksanaan (PEMANDU) dan juga ketua bagi unit KPI kerajaan Malaysia.

PEMIMPIN TERTINGGI
Kalau sebelum ini saya pernah menyentuh gaji pemerintah atasan sebelum ini, kali ini maklumat lebih terperinci berdasarkan laporan tahun yang dikeluarkan lewat tahun 2009.

    Gaji Perdana Menteri – RM 22,826.65 sebulan
    Gaji Timbalan Perdana Menteri – RM 18,168.15 sebulan
    Gaji Menteri-Menteri Kabinet – RM 14,907.20 sebulan.
    Gaji Timbalan Menteri-Menteri – RM 10,847.65 sebulan

GAJI PERDANA MENTERI NEGARA LAIN :

    Gaji Perdana Menteri Singapura : Lee Hsien Loong
    s$3 juta setahun (RM7.25 juta setahun, RM600,000 sebulan)
    Gaji Presiden Amerika : Barack Obama
    US$400,000 setahun(RM1.4 juta, RM116,666 sebulan)
    Gaji Perdana Menteri Britain : David Cameroon
    £194,250 (RM1.1 juta, RM91,666 sebulan)
    Gaji Perdana Bekas Menteri Australia : Kevin Rudd
    AU$330,300 (RM942,570, RM78,560 sebulan)

Kalau di negara Singapura, gaji Perdana Menteri diberikan setara dengan gaji ceo bagi kebanyakan syarikat gergasi di negara berkenaan. Ini kerana mereka beranggapan tugasan dan cabaran yang digalas oleh pemimpin Singapura adalah sama dengan penaung syarikat terkemuka di negara kota Singa itu. Berlainan pula, gaji CEO di Malaysia adalah jauh yang lebih tinggi daripada gaji Perdana Menteri dan juga barisan kabinet Malaysia. Pendapatan mereka ini termaktub dalam Akta Ahli Parlimen (saraan) 1980 [Akta 237]

1) Datuk Seri Mohamed Nazir Abdul Razak
CEO CIMB Group Holdings Berhad
RM9.35 juta setahun (RM779,166 sebulan)

2) Datuk Seri Zubir Murshid (telah digantikan dengan Datuk Mohd Bakke Salleh)
CEO Sime Darby Berhad
RM2.05 juta setahun (RM170,833 sebulan)

3) Datuk Yusli Mohamed Yusoff
CEO Bursa Malaysia
RM1.97 juta setahun (RM164,166 sebulan)

4) Datuk Seri Abdul Wahid Omar
CEO Maybank Berhad
RM1.78 juta setahun (RM148,333 sebulan)

5) Tan Sri Lodin Wok Kamaruddin
Boustead Holdings Berhad
RM1.85 juta (RM154,166 sebulan)

Elaun Ahli Dewan Rakyat Dan Ahli Dewan Negara
Elaun bulanan ahli Dewan Rakyat : RM6,508.79
Elaun bulanan ahli Dewan Negara : RM4,112.79
Elaun untuk kehadiran bagi urusan rasmi (jarak lebih 32 km daripada kediaman atau pejabat ahli parlimen) : RM100 sehari
Elaun untuk kehadiran bagi urusan rasmi di luar Malaysia : RM150 sehari sehari
Elaun Hiburan : RM1,500
Elaun Istimewa : RM1,500
Elaun Pengangkutan : RM1,500
Elaun Telefon : RM900
Elaun Pemandu : RM1,200
Komputer peribadi : RM6,000 (maksimum)
Elaun kehadiran di Parlimen : RM200 sehari
Elaun kehadiran sebarang mesyuarat, seminar yang dianjurkan oleh Kementerian/Kerajaan : RM150 sehari
Elaun yang memerlukan mereka tinggal di hotel untuk urusan rasmi : RM350 semalam (maksimum)
Lain-lain kemudahan:

Ahli Parlimen yang menjalankan urusan rasmi turut boleh menuntut kos perbelanjaan yang dialami. Antaranya :

a) Penggunaan pengangkutan awam untuk urusan rasmi di mana tidak menggunakan kereta sendiri.
b) Parking dan bayaran tol
c) Kos perbelanjaan telefon yang digunakan untuk urusan rasmi
d) Kos dobi selama tinggal di hotel yang mesti disertakan resit sebagai bukti
e) Airport service charge mesti disokong dengan resit
f) Kos kelebihan bagasi berhubung dengan dokumen rasmi dan bahan disokong oleh penerimaan
g) penerbangan kelas perniagaan
i) kelas pertama bagi pengangkutan keretapi
j) lesen kenderaan
k) bilik kelas pertama di hospital
l) Pinjaman perumahan maksimum RM360,000
m) Pinjaman kenderaan maksimum RM100,000

Diantara CEO syarikat GLC kta negara gaji yang paling banyak sekali..

1, NAMA : DATO' SERI CHE KHALIB BIN MOHAMAD NOH

JAWATAN : CEO TNB

GAJI : RM 1,107,280,00


2. NAMA : TAN SRI ROZALI BIN ISMAIL

JAWATAN :CEO SYABAS (Syarikat Bekalan Air Selangor Bhd) & PUNCAK NIAGA HOLDING

STATEMENT GAJI ; Setahun – RM5.1juta

Sebulan – RM425,000

Sehari (8jam) – RM14,166

Sejam – RM1,770

Seminit – RM29.51

Sumber : Here

27 comments:

Anonymous said... Best Blogger Tips

perghhhhhhhh

Anonymous said... Best Blogger Tips

Syukur..moga kaya dunia dan jg akhirat.

Ketiak Comey said... Best Blogger Tips

bila tengok angka2 gaji deorg..aku rase kat malaysia spatutya xde org2 miskin

Anonymous said... Best Blogger Tips

Murahnye rezeki...

Anonymous said... Best Blogger Tips

Besar periuk,besar laa keraknya..
Besar gajinye.... besar laaa ...amanah & tanggung jawabNye...

Anonymous said... Best Blogger Tips

We dia tu bkn orng islam lh sepupu dia jr dh join islam

Anonymous said... Best Blogger Tips

woi apsal semua melayu? cina india mana? melayu ke paling kaya?

Anonymous said... Best Blogger Tips

Nie bukan senarai org paling kaya..
Nie jumlah & imbuhan yg di retina oleh CEO,PM,Ahli Parlimen,Menteri,Timbalan Menteri,dlm...
Adik..oiiii!
Ada faham...
Budak2 skrg nie, asyik nk kena spoon feed jea..
Tu laa ko...
Asyik meng "ABAH" kan orang jea...
Lain Kali baca & fahami betul2..
Baru bagi comment...
Nie ko pakai tembak jea..
Sekian..
Dari: Abah "kau"...
Haaarghhhahahahahahahahahaha......

Anonymous said... Best Blogger Tips

kepada ketiak comey... ko bodoh.. kat malysia dan tempat lain x semua yang rajin dan bijak. sebab tu ada yang kaya dan miskin.

Anonymous said... Best Blogger Tips

Mungkin maksud ketiak comey tu pd Miskin tegar kot.
Pada pendapat aku,mungkin dapat hapus Miskin tegar nie..kalau kita dapat agih kan zakat pada yg betul memerlukan..
Zakat nie kita boleh peroleh dr dia org yg berpendapatan tinggi seperti mereka sebagai penyumbang terbesar.
Just my 2cent .
Salah harap di beri pencerahan.

Anonymous said... Best Blogger Tips

Gaji Tony Fernandes, RM 15.6 juta sebulan, kenapa tak tersenarai!

Anonymous said... Best Blogger Tips

Disclosure nie lama punya...
Sebagai gaji & imbuhan CEO serta board of director TNB..(kecuali tan Sri rozali) dr syabas..
Tony Fernandes...Air Asia...
So mmg laa tk ada..
Admin Cuma random pick saja..
Sekadar menyebut beberapa nama..
Sekian.

Anonymous said... Best Blogger Tips

Gaji Khalid Ibrahim tak ada ke?

Anonymous said... Best Blogger Tips

gaji aku sbagai pekerja kfc RM900

Anonymous said... Best Blogger Tips

Alhamdulillah,janji rezeki halal..

Anonymous said... Best Blogger Tips

Keje ceo gaji ceo...aku x heran...
Keje xde...jd ahli parlimen tp mampu private jet,helikopter,umh beso,kete mhl2 tu aku heran!

Anonymous said... Best Blogger Tips

gji PM venezuela lg LG RENDAH woo!! stju dgn komen di ats..xpe..mgkin ada bisnes bawa untg ma..

Marou Apple Hijau said... Best Blogger Tips

zakat harta jangan lupa bayar...

My recent post : Kasih Ibu Pada Bento

Anonymous said... Best Blogger Tips

siket jep gaji pak jib... tak setaraf pun obama...hahahahaha.. aku igt sama.. gaji rosmah plak berapa??

Anonymous said... Best Blogger Tips

gaji dia sejam dh blh tapau gaji aku sebulan tu... syukur alhamdulillah...

Anonymous said... Best Blogger Tips

KUASAI POLITIK KUASA EKONOMI....

Anonymous said... Best Blogger Tips

tak payah la nak iri hati, dulu mase kecik2 tak nak belajar sekarang rase la ape yang dapat dari hasil jadi pemalas..
kalo dorang berzakat alhamdulillah..
kalo tak, sendiri mau ingat la...

jack ham said... Best Blogger Tips

macai BN gak yg miskin...

Anonymous said... Best Blogger Tips

gaji besar tp mkan rasuah jugak..

Anonymous said... Best Blogger Tips

gaji aku RM18,000.. hutang bayak dowww

Anonymous said... Best Blogger Tips

gaji CR 1juta lebih seminggu.. ad dia kesah

Anonymous said... Best Blogger Tips

Sudahkah anda berselawat ke atas Dubor Nabi?
Sudahkah anda berselawat ke atas Dubor Nabi?
Sudahkah anda berselawat ke atas Dubor Nabi?
Sudahkah anda berselawat ke atas Dubor Nabi?Sudahkah anda berselawat ke atas Dubor Nabi?Sudahkah anda berselawat ke atas Dubor Nabi?Sudahkah anda berselawat ke atas Dubor Nabi?Sudahkah anda berselawat ke atas Dubor Nabi?Sudahkah anda berselawat ke atas Dubor Nabi?

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...