Kongsikan Entri Kami

Saturday 25 February 2012

Info : Apa Yang Berlaku Di Syria? (5 Gambar)


Mungkin korang semua tau tentang keganasan yang berlaku di Syria. Banyak berita-berita mengenai Syria ditayangkan di TV sejak akhir akhir ini. Tapi korang tau tak apa sebenarnya yang menyebabkan konflik berdarah ni terjadi? Sila baca..

Apakah pegangan sebenar Bashar Asad dan rejim mereka? Adakah mereka menganut agama Islam?

Rejim Asad sebenarnya berpegang kepada Syiah Nusairi. Golongan ini jauh sama sekali daripada mengamalkan Islam sepertimana yang dibawa oleh Rasulullah SAW.

Di dalam Syiah Nusairi, mereka mempunyai 6 mazhab dan akidahnya mengikut setiap mazhab. Antara aqidah yang terdapat di dalam Syriah Nusairi adalah: Mereka bertuhankan matahari. 
  • Mereka bertuhankan bulan. 
  • Mereka juga ada yang bertuhankan awan. 
  • Yang paling menjijikkan adalah, mereka juga bertuhankan kemaluan wanita. Hal ini kerana mereka mengatakan bahawa manusia lahir daripada rahim wanita dan wajib menghambakan diri padanya.
Itulah diantara aqidah sesat Syiah Nusairi yang dianut oleh rejim Bashar Asad.

Ironinya politik negara Arab, tampuk kuasa politik dan ketenteraan Syria dikuasai dengan ketatnya oleh puak minoriti, iaitu Syiah Nusairi. Mereka asalnya penduduk pergunungan yang tidak sangat terdedah kepada pelajaran dan kemajuan, tetapi tokoh-tokoh dari kalangan mereka lah yang memang sedang berkuasa sepenuhnya di Syria.

Sungguh malang apabila negara yang mengasilkan ribuan ulama' warisan ASWJ ini dikuasi minoriti; Syiah Nusairi tersebut.


Golongan minoriti yang memegang tampuk pemerintahan ini ternyata mempunyai hubungan baik dengan Iran, juga sebuah negara Syiah. Walaupun bukan dari fahaman Syiah yang sama, tetapi mereka mempunyai hubungan diplomatik yang agak erat. Jika dilihat di atas peta dunia, Syria berkedudukan strategi, mencelahi Iran, Turki dan Israel: tiga negara yang mempunyai arah yang cukup ketara perbezaaannya.




Bagaimana kita dapat mengerti tanah yang begitu subur melahirkan para ulama tetapi telah dikuasai oleh golongan minoriti Nusairi? Tiadalah Allah menentukan sesuatu dengan sia-sia, mungkin ada asrar di sebalik semua ini.





Kita juga mengetahui sikap ulama Syria terbagai kepada dua; satunya golongan yang menentang penguasaan golongan minoriti Nusairi, kebanyakan mereka terusir dari tanah air mereka atau diancam oleh pihak berkuasa. Sementara satu lagi tidak mahu mencampuri urusan politik; mereka mahu menyampaikan ajaran agama kepada ummah dan mentazkiyyahkan jiwa ummah. Mereka mahu berada mengatasi kemelut kuasa. Untuk berada di kedua-dua pendirian ini adalah sesuatu yang sangat mencabar.


Mengikut pendedahan yang telah didedahkan oleh Syeikh Hassan Al-Hindawi yang merupakan pembantu khas Dr. Yusuf al-Qaradawi, revolusi yang telah berlaku di Syria telah dijadikan peluang untuk mereka (Nusairi) membantai sekejam-kejamnya golongan Sunni. Hal ini kerana, di dalam aqidah Syiah, membunuh golongan Sunni yang digelar sebagai Nasibi adalah sangat afdhal dan besar pahalanya.

Apakah pandangan ulama’ terhadap pegangan ini?

Ijma’ Ulama’ Sunni telah mengeluarkan fatwa bahawa penganut Syiah Nusairi ini telah terkeluar daripada ahlul kiblat. Mereka disebut sebagai golongan ghullat termasuk puak Druze yang ramai di Bukit Golan dan Lubnan. Merekalah yang hakikatnya sedang menguasai politik Syria sekarang.
p/s : Tidak dapat dipastikan samada artikel diatas adalah 100% benar. Tetapi akhbar Metro turut menyiarkan artikel seperti diatas. Semoga saudara kita dilindungi dari kekejaman Rejim Bashar.. Aminn

Sumber : Here

10 comments:

Anonymous said... Best Blogger Tips

aminn...

ben xii said... Best Blogger Tips

puak syiah dah lari dari landasan .

Anonymous said... Best Blogger Tips

btol tu admin...bashar drpada kecik dah diajar utk sembelih baby...memg sial syiah ni... kesian kitorg dah x leh blajar kat syria.... klo kat syria nak sebut ulama'2 sunni pon kena tangkap...rmai je student2 msia kne msuk penjara bwh tanah... la'nat bashar ni!!~

Anonymous said... Best Blogger Tips

eeee tkut nye blaja kt sane...

DOWNLOAD 3GP & MP4 DI SINI (18+)

Anonymous said... Best Blogger Tips

info yang sangat bagus :)

Muat Turun: Adobe Photoshop CS5 Di Sini

Anonymous said... Best Blogger Tips

amin semoge umat islam di sana tabah mghadapiny..doakan mereke spya dilindungi allah s.w.t

Anonymous said... Best Blogger Tips

Allah Maha Besar! Semoga mereka sempat bertaubat dan di beri hidayah oleh Allah S.W.T. :)

sjn Topel said... Best Blogger Tips

YA ALLAH, SELAMATKANLAH HAMBAMU YG DITINDAS DI TANAH SYRIA YA ALLAH... CUCURILAH RAHMATMU KE ATAS HAMBAMU YG GUGUR DISANA...

Anonymous said... Best Blogger Tips

kalau dah kemaluan wanita tu dianggap tuhan, alamat, memang sesat yang teramat sesatlah, apa ke jadah bulak " anu " itu disembah.

Anonymous said... Best Blogger Tips

iran dan syria fahaman syiah .. israel cukup gerun dgn mereka ni.. Me gapa skrg timbul isu ttg syiah ? ada ini sbg cara utk israel utk melaga2kan negara Arab ?

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...