Kongsikan Entri Kami

Monday 30 May 2011

Nak Diet? 5 Makanan yang buat anda kenyang lebih lama.

Ni tips untuk orang-orang yang nak diet tapi malas nak kuar exercise atau lebih sopan tak da masa nak kuar peluh. Makan macam biasa je ..tapi makanlah makanan yang bole buat anda kenyang lebih lama supaya tak da nafsu makan. Jangan risau, suatu hari nanti anda akan kurus tapi jgn amalkan untuk 3 hari je..x da effect kalo macam tu...paling2 pun 1 bulan la ye..cuba la..tapi kalo rajin tu bgs pegi bersenam juga la..double effect :-)) Ni adalah dari majalah HEALTH yang memaparkan 5 makanan yang bole buat kita kenyang lebih lama supaya makan lebih sedikit ...

1. Dark Chocolate

Dalam 100 gram dark chocolate ni hanya mengandungi 170 kalori. Menurut kajian di University of Copenhagen, mengamalkan pemakanan dark chocolate sebelum kita makan (sarapan, lunch, dinner) membuatkan kita makan portion lebih sikit. Nak tau kenapa? Dark Choc ni melambatkan proses pencernaan dan membuat anda kenyang lebih lama. Sepotong kecil DC ni juga bole mengurang nafsu untuk makan makanan yang masin, manis dan berlemak..cuba la ye...:-))

2. Kacang Pinus (Pine Nuts)
Dengan hanya 95 kalori per 1/2 ons (dalam 84 butir kacang). Kacang ni bukan saja baik untuk diet tapi juga membuat anda cepat kenyang. Ini kerana kacang pinus ni mengandungi asam lemak yang juga baik untuk jantung kita dan meningkatkan hormon supaya cepat kenyang. Sekiranya nfsu makan dah meningkat, terus makan kacang pinus confirm akan hilang selera..

3. Keju (Cheese)
 
First pilih la cheese yang dibuat daripada susu lembu atau kambing yang makan rumput. Ini kerana keju susu ini mempunyai kandungan linolenic acid (CLA) sejenis asam lemak yang membantu mengatasi tekanan darah tinggi, kolestrol tinggi dan osteoporosis. Jadi korang tak pelu risau gemuk sebab ni cepat kenyang dan x da kolestrol. Nak kepastian keju yang betul tengok la label 'grass-fed'.

4. Susu Skim
Satu gelas susu skim ini hanya mengandungi 86 kalori. Protein pada susu (whey dan casien) boleh mengenyangkan perut berbanding minuman yang manis. Selain itu kandungan CLA pada susu juga membantu melawan kegemukan

5. Jeruk
Rasanya ni paling bagus. Jeruk adalah buah yang mampu memberi effect kenyang selain dari buah epal kerana kandungan seratnya yang tinggi. Ianya boleh membantu melawak kegemukkan dan menghasilkan perut yang RATA!!!! wahhhhhhhhhhhhh

sumber : haxims

5 comments:

Farah Awang said... Best Blogger Tips

jeruk utk kurus? err takde side effect ke asek mkn bnda masam? uhuhu

Razil Tahir said... Best Blogger Tips

oh nasik xde ek?
btw nak tnya...
"Ni adalah dari majalah HEALTH yang memaparkan 5 makanan yang bole buat kita kenyang lebih lama supaya makan lebih sedikit ..." tue maknanya makan lebih banyak sedikit dri biasa ker?

Anonymous said... Best Blogger Tips

xsihat je tgk..huhuhu..bukan coklat n cheese mkin mgemukkan ke..huhu..

Nadz Fisol said... Best Blogger Tips

kalo dark choc tu, saye setuju.. sbb saye neh dark choc lover, mmg pas mkn dark choc, xde hati lgsg nk mkn mknn manis cz ley rase cm nk muntah mkn manis..

anonymous, kalo dark choc, xmenggemukkn cz krg/ xde gula + pure cocoa

Terbelog said... Best Blogger Tips

betol ke ni

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...