Kongsikan Entri Kami

Sunday 1 December 2013

Info : Telur Terbesar Di Dunia Milik Burung Gajah Gergasi Di Madagascar (4 Gambar)


Walaupun si ibu dan seluruh spesies haiwan dari telur ini telah pupus, namun telur gergasi ini telah terselamat dan masih kelihatan hidup seolah-olah mampu menetas pada bila-bila masa. Ia bertelur kira-kira 400 tahun yang lalu oleh salah satu daripada spesies burung gajah gergasi yang berasal dari Madagascar. Sebelum menjadi pupus pada abad ke-17, burung yang tidak mampu terbang itu tergolong dalam spesies burung terbesar di dunia, mempunyai ketinggian sebanyak 10 kaki dan berat mencapai setengah tan.

Telur berkenaan dijadualkan akan dijual di London hari ini. Telur yang mempunyai lebih daripada 3 kaki dalam lilitan ini telah ditemui oleh peneroka Victoria dan sejak itu ia telah disimpan sebagai koleksi peribadi. Pemilik telur ini sekarang merupakan seorang peniaga barangan antik, John Shepherd, yang telah membeli telur tersebut selepas melihat David Attenborough menemuinya semasa penggambaran filem di Madagascar. Mr Gembala, seorang ahli paleontologi yang terlatih, telah memutuskan untuk menjual telur tersebut, yang kini dipamerkan di Chelsea Antiques Fair, yang berlangsung sehingga Ahad ini.

Telur ini juga lebih besar daripada saiz bola ragbi dan dijangka mempunyai nilai sekurang-kurangnya £5,000. Burung gajah gergasi dari Madagascar adalah satu-satunya burung gergasi yang wujud bersama manusia dan manusia jugalah yang menyebabkan kepupusan spesies itu.

Burung gajah gergasi ini pupus berikutan sering diburu oleh penduduk asli Madagascar. Walaupun burung ini mempunyai berat kira-kira setengah tan, ia juga menderita di tangan pemangsa lain seperti babi yang memakan anak-anak dan memusnahkan telur mereka.


Sumber : Here

7 comments:

H A N said... Best Blogger Tips

SubhanAllah...

Wow, lama org tu simpan, tak menetas2 lagi ke, haha...

Anonymous said... Best Blogger Tips

Strategi cam yg senang dan register free. blh tukar kpd wang sebenar. jom.. senang je beb.

http://www.marketglory.com/strategygame/taophique

Anonymous said... Best Blogger Tips

telo temelang tuh

Anonymous said... Best Blogger Tips

Salah! Telur saya lagi besar!!

-Presiden KoTe

Anonymous said... Best Blogger Tips

presiden kote harap telur je besar... batang kecik mcm mancis!
harg tuih!

- Nora Denish

Anonymous said... Best Blogger Tips

burut kahkahkah

Anonymous said... Best Blogger Tips

telor angin pasang lg besor bah...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...