Kongsikan Entri Kami

Thursday 30 August 2012

Info : Mengenali Penyanyi Lagu Gangnam Style, PSY (5 Gambar)


Namanya tiba-tiba menjadi sebutan satu dunia. Hanya kerana sebuah klip video yang dia muat turun di laman YouTube, siapa sangka video itu mengubah hidup Psy kepada seorang superstar.

Jika di Korea Selatan, kehadirannya di persada seni bagaikan tidak ‘bernyawa’ lantaran fizikalnya yang tidak kacak, berbadan gempal dan hanya jadi bahan gurauan, berlainan pula pandangannya di sebelah Barat.

Bagaikan ‘virus’ muzik 2012, lagu Gangnam Style kini menular di mana-mana sehinggakan dalam masa beberapa hari saja, jumlah tontonan video lagu berkenaan di YouTube mendadak sehingga lebih 70 juta.


Mendengar liriknya, tidak semua akan bersetuju dengan kehebatan lagu berkenaan kerana hampir semuanya menggunakan bahasa Korea. Tetapi, apabila menghayati melodinya, siapa saja pasti bersetuju lagu berkenaan ada ‘kuasa’ tersendiri dan membuatkan sesiapa boleh bergoyang.

Cuba senaraikan artis K-Pop yang pernah menerima pujian serta reaksi hebat daripada bintang ternama termasuklah Katy Perry, T-Pain, Robbie Williams, Josh Groban dan Nelly Furtado? Bukan mudah untuk mereka ekspresikan kekaguman mereka, tetapi itulah yang diterima Psy, mereka menyukai lagu berkenaan.

Disingkatkan daripada perkataan Psycho, Psy atau nama penuhnya, Jae-Sang Park, 34, ternyata masih tidak percaya yang itu semua berlaku kepadanya sekarang.


“Selama 12 tahun saya berkecimpung dalam arena muzik Korea dan membuat pelbagai tarian ‘bodoh’, namun peminat tidak sekalipun berpaling kepada saya kerana secara visual, saya memang kalah dengan selebriti kacak lain yang ada.

“Saya cuma dikenali di sana kerana saya tidak terlalu mencuba, tidak dipromosikan malah tidak pernah terfikir pun hendak tembus ke luar negara. Semua yang berlaku sekarang pun hanya gara-gara YouTube mahupun twitter dan inilah dia pembuka periuk nasi sebenar saya.

“Tatkala perasan beberapa ‘superstar tweet’ mengenai saya, saya hanya anggap itu jenaka dan tidak pernah berlaku pun. Memang tidak pernah terbayang pun bukan kerana mereka nama besar di dunia, tetapi inilah impian semua orang untuk memijak pasaran terbesar muzik di dunia dengan menempa nama di Amerika Syarikat (AS).

“Sebaik menyedari ini memang realiti yang sedang berlaku, inilah perasaan paling indah dalam hidup ini,” katanya.

Mereka sepenuhnya koreografi dalam klip berkenaan, tidak hairanlah jika ia mampu memukau perhatian penonton kerana elemennya cukup lengkap dengan lawak, tarian pelik, warna-warni selain nyanyian serta ‘rapping’ yang ditonjolkan. Paling mencuit hati apabila gerak tari seolah-olah menunggang kuda menjadi koreografi utama dalam klip berkenaan.


Sehingga ke saat ini, lagu yang dimuatkan dalam album keenamnya berjudul PSY 6 itu sudah menduduki tangga pertama carta muzik video iTunes. Sudah mengadakan pertemuan dengan pengurus Justin Bieber, Scooter Braun minggu lalu, Psy bagaimanapun mengunci mulutnya daripada mendedahkan isi kandungan pertemuan itu.

Meraih kejayaan tepat pada masanya di kala muzik K-Pop semakin mendapat tempat
di AS, jejaka itu yang ternyata tidak bernasib baik kerana gagal meraih ramai peminat di Korea mengakui tidak kisah dengan perkara itu.

“Sudah menjadi ketetapan untuk mereka yang berbadan kurus, berotot, kacak, comel, tinggi dan semua ciri lain yang tidak ada pada saya diagungkan di Korea. Saya pula jenis yang suka menganggap membuat perkara tidak betul adalah semuanya betul saja untuk saya.

“Itulah dia yang saya lalui dan perjuangkan selama ini dan dari segi visual, muzikal serta apa-apalah, memang tidak bersesuaian di sana. Pendek kata, saya tidak mencapai tahap yang mereka mahukan.

“Memanglah perkara itu menunjukkan keunikan diri saya tetapi pada masa sama, ia boleh jadi negatif juga. Sejak kecil lagi, saya suka berada di depan orang ramai walaupun saya bukan bagus pun menyanyi. Jadi, apabila saya mula kenal penyanyi rap, saya terfikir, nyanyian sebegitu pun boleh jadi muzik?” katanya.

Dilahirkan di Korea, Psy mendapat pendidikannya di Boston University and Berklee College of Music. Dia mula melancarkan album pertamanya iaitu PSY from the PSYcho World! pada 2001 dan muziknya banyak dipengaruhi artis seperti Eminem, 2 Pac, Jay-Z dan Dr. Dre.



Sumber : Here

20 comments:

Anonymous said... Best Blogger Tips

1st lagi -saiful hensem putrajaya

Anonymous said... Best Blogger Tips

op op op oppa gangnam style :D baru je karoke kat redbox semalam lagu ni..haha

Anonymous said... Best Blogger Tips

70 juta view baq ang. Dh mcm LMFAO dh.

Anonymous said... Best Blogger Tips

Heyyyyyy Sexeyy Ladeyyyyyy....

Anonymous said... Best Blogger Tips

Admin....
Memenuhi citarasa kanak2 ke? Da tgok kn video die...pnye byk adegan x senonoh citarasa kanak2 pe bndenye...buat rosak akhlak je..x taula klu admin copy paste je info psl artis tu...slamat hari raye

Sabahan People said... Best Blogger Tips

ORG NI MMG LEGEND ! HAHA! dia telah wujudkan tarian GANGNAM STYLE ! stakat ni aku tahu tarian bboy, shuffle, sumayau, dan GANGNAM STYLE ! HAHA !

Unknown said... Best Blogger Tips

nth papa oppa gangnam style ni.terkinja-kinja mcm beruk gile.aku minat gak korea.snsd, bigbang. beast.kara.tp x minat lgsung tgk gangnam ni.melayu x reti sume nk mengikut terkinja2

Anonymous said... Best Blogger Tips

diam la ko apiz.kelam je.

Anonymous said... Best Blogger Tips

apis ko diam sekarang! aku kata diam!

Anonymous said... Best Blogger Tips

taste masing2 ler...:D

Anonymous said... Best Blogger Tips

lorh,asal yg komen jer msti ada yg nk kondem...nma pn hburan...biar la...yg anon 18:48 nk suh kanak2 tgk wtpe...mtk jauh la bnda cmtu...xyah amik cntoh luar,dlm ngra kita pn byk yg xsnonoh,byk yg mlalut...lgpn,takde plak admin ni gtau kanak2 ssuai tgk ke x pn kn...aduyai...

Apis-ko minat yg cntik segak jer...yg mntop2...xleh blah...puihhh...

Anonymous said... Best Blogger Tips

hafiz busuk....budget hot....hahaha...... admin gila seks......

Anonymous said... Best Blogger Tips

video clip yg psy buat tu utk menghiburkan hati peminat yg tgk gelagatnya..mmg agak lawak bila di lihat. tapi biarla, diaorg korea.. kita melayu perlukah mencontohi mereka? sekadar bertanya.

Anonymous said... Best Blogger Tips

leesang dan psy lgi bgus dri sujo ngan korea jambu yang laen...

Anonymous said... Best Blogger Tips

at least, dia x plastik :D

Anonymous said... Best Blogger Tips

for me, vclip ni tak senonoh...sebab byk terkangkang...

Anonymous said... Best Blogger Tips

dlm klip tu bila psy menari agak nampak bodoh, tapi kalau hyuna yg menari.. fuhuhh... provokatif derr..

Anonymous said... Best Blogger Tips

aku minat "Gangbang style", tak lapuk dihujan, tak lekang dipanas.

Anonymous said... Best Blogger Tips

mcm babi jer aku nengok...

Anonymous said... Best Blogger Tips

sabahan people mmg bodoh....

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...