Kongsikan Entri Kami

Thursday 15 September 2011

Sejarah : Kisah Dato' Meor Abdul Rahman dan Punca Kematian Bruce Lee

Dato' Meor Abdul Rahman

Dato' Meor Abdul Rahman bin Uda Mohd Hashim yang telah dilahirkan pada 17 Ogos 1915 di Kampung Lake Garden, Taiping, Perak merupakan pengasas Silat Gayong Malaysia. Beliau menuntut ilmu persilatan dengan nendanya sendiri iaitu Syed Zainal bin Syed Idris al – Attas ketika berusia lebih kurang 12 tahun. Syed Zainal bin Syed Idris al – Attas, merupakan hulubalang negeri Pahang yang terkenal ketika itu kerana memiliki ramai pahlawan. 
 
Syed Zainal bin Syed Idris al – Attas, hidup sezaman dengan Datuk Bahaman, Mat Kilau dan Tok Gajah. Sejak kecil beliau sering mendengar kisah pahlawan dan sejarah perjuangan bangsa Melayu dari nendanya. Selama lebih 2 tahun, Meor Abdul Rahman menjalani latihan intensif setiap hari siang dan malam berbeza dengan rakan – rakan beliau yang khatam bersilat hanya menuntut beberapa bulan sahaja seperti di Changkat Jering dan Batu Kurau.

Dato' Meor bersama King Kong
Sepanjang Dato' Meor Abdul Rahman mengembangkan Silat Seni Gayong, beliau telah banyak kali dicuba oleh pakar-pakar seni bela diri, sama ada dari luar negeri mahu pun pakar seni bela diri tempatan. Pada pertengahan tahun 1950-an, Dato' Meor Abdul Rahman pernah menumpaskan seorang ahli gusti berbangsa Eropah yang mempunyai saiz badan dua kali ganda berbanding beliau di Singapura. 

Ahli gusti yang mempunyai berat badan 380 lb itu dikenali dengan nama King Kong dan merupakan seorang juara gusti dunia yang tidak pernah kalah pada zamannya. King Kong juga merupakan seorang ahli gusti yang gemar melanggar peraturan gusti. 

Jand de Jong sedang mengajar pelajar-pelajarnya

Dato' Meor Abdul Rahman juga pernah dicuba oleh pakar seni beladiri Jepun yang berbangsa Eropah seperti Donn F. Draeger (1970-an), Ricky "the Dragon" Steamboat(ahli gusti) dan Jan de Jong (1980-an). Dato' Meor Abdul Rahman, walaupun telah berusia ketika itu, hanya menggunakan sedikit sahaja daripada kudratnya untuk menumpaskan jaguh-jaguh seni bela diri asing tersebut.

Jan de Jong akhirnya akur dengan kehebatan Dato' Meor Abdul Rahman dan akhirnya meminta untuk berguru dengan beliau. Disebabkan Silat Seni Gayong tidak boleh diturunkan kepada mereka yang bukan beragama Islam, maka Jan de Jong hanya diajar aspek fizikal Silat Seni Gayong, iaitu lebih berupa beberapa petua tentang penangkap di dalam Silat Seni Gayong, serta beberapa teknik serangan dan belaan menggunakan senjata simbat (kayu pendek). Lagipun, Jan de Jong adalah seorang pakar Jujitsu, iaitu beliau sangat gemarkan teknik kuncian dan jatuhan. 

Ketika melawat Osaka, Jepun pada tahun 1970, Dato' Meor Abdul Rahman pernah mencuba ilmunya pada samurai Jepun. Samurai Jepun tersebut telah diberikan penimbul oleh Dato' Meor Abdul Rahman sehinggakan Samurai tersebut kehairanan melihatkan kulitnya yang tidak melecur apabila dicurahkan air panas yang baru mendidih.

Ketika berada di Soho, England pada tahun 1973, Dato' Meor Abdul Rahman pernah ditarik oleh samseng Cina. Ketika itu bersama-sama beliau ialah Syed Ahmad Jamalullail. Dato' Meor Abdul Rahman telah bertarung dengan samseng-samseng Cina tersebut dan berjaya menumpaskan samseng-samseng Cina tersebut. 

Punca Kematian Bruce Lee

Terdapat banyak versi tentang kisah Dato Meor melawan Bruce Lee dan penyebab kematian Bruce Lee. Setelah dikaji, terdapat dua versi yang paling boleh dipercayai. Baca kisah dibawah.

Bruce Lee dan senjata kegemarannya, Nunchaku

VERSI PERTAMA

Pada tahun 1973, Mahaguru Dato' Meor Abdul Rahman telah keluar negara untuk melawat saudaranya yang menetap di England. Pemergian beliau ditemani oleh Dato' Syed Ahmad Jamalullail, seorang saudaranya. Dalam perjalanan pulang ke tanahair, pesawat yang mereka naiki telah singgah sebentar di lapangan terbang di Hong Kong. Ketika menunggu penerbangan berikutnya, beliau telah disapa oleh Bruce Lee, pakar Kung Fu dan seni beladiri Jeet Kune Do. Bruce Lee telah mendapat tahu bahawa Mahaguru Silat Seni Gayong, Meor Abdul Rahman telah berada di Hong Kong. 

Setelah memperkenalkan dirinya sebagai Bruce Lee, si Raja Kung Fu, Bruce Lee telah mencabar Dato' Meor Abdul Rahman agar bertarung dengannya. Beliau ingin melihat sejauh mana hebatnya seni mempertahankan diri milik orang Melayu yang dinamakan silat itu. Bruce Lee dengan angkuhnya berkata jika Meor Abdul Rahman menang dalam pertarungan itu, silat Meor Abdul Rahman adalah yang terbaik, TETAPI jika Bruce Lee pula yang memenangi perlawanan itu, Seni Jeet Kune Do ciptaannya adalah yang terbaik di dunia. 

Kehebatan Dato' Meor Abdul Rahman rupa-rupanya telah sampai ke pengetahuan Bruce Lee. Sebelum daripada itu, pada tahun 1972, serombongan pakar-pakar Kung Fu Hong Kong telah datang ke Malaysia untuk mencari tokoh-tokoh seni beladiri yang dapat bertarung dengan Bruce Lee. Rombongan pakar Kung Fu ini telah berjumpa dengan Dato' Meor Abdul Rahman di Taiping. 

Dalam pertemuan tersebut, mereka telah mencabar Dato' Meor Abdul Rahman untuk menunjukkan kebolehan beliau. Dato' Meor Abdul Rahman telah menangkap serta mengunci kesemua enam orang ahli-ahli Kung Fu tersebut. Kemudian, Dato' Meor telah menyuruh ahli-ahli Kung Fu tersebut bertemu dengan murid kanannya pula iaitu Cikgu Ahmad bin Lazim.

Memandangkan Bruce Lee masih muda dan mentah, Dato' Meor Abdul Rahman telah menasihati Bruce Lee agar melupakan sahaja niatnya hendak mencuba beliau. Namun, Bruce Lee tetap berdegil juga. Oleh kerana Bruce Lee terus mendesak, maka Dato' Meor Abdul Rahman akhirnya menyahut juga cabaran daripada Bruce Lee tersebut. 

Untuk mengelakkan keadaan daripada menjadi gempar, Bruce Lee dan Dato' Meor Abdul Rahman dengan ditemani oleh beberapa orang menuju masuk ke dalam bilik tetamu di lapangan terbang tersebut. Sebaik sahaja melihat Dato' Meor Abdul Rahman telah bersedia, Bruce Lee pun dengan kepantasan serangan kakinya pun mula mengasak. Setelah beberapa serangan berjaya dielak, akhirnya Dato' Meor Abdul Rahman tiada pilihan lain melainkan bertindak balas dengan melepaskan satu pukulan tangan (Kipas Nandung) yang tepat mengenai rusuk Bruce Lee. 

Pukulan tangan Dato' Meor Abdul Rahman yang nyata berbisa telah menyebabkan Bruce Lee jatuh tersungkur dan menggelupur kesakitan. Kerana belas kasihan ke atas Bruce Lee, Dato' Meor Abdul Rahman pun menawarkan bisa pukulannya ke atas Bruce Lee menggunakan air yang didoakan dan disapu ke kawasan sakit tersebut. Setelah Bruce Lee pulih daripada kesan pukulan Dato' Meor Abdul Rahman tersebut, akhirnya Bruce Lee dengan rendah diri, mengakui kehebatan Dato' Meor Abdul Rahman dan ilmu silat yang dimilikinya. 

Tidak lama selepas peristiwa pertarungan Bruce Lee dengan Dato' Meor Abdul Rahman ini, Bruce Lee dilaporkan telah meninggal dunia di Hong Kong akibat penyakit misteri. Menurut Daniel Inosanto, murid kanan Bruce Lee, di hari-hari terakhir Bruce Lee sebelum beliau ditemui mati, Bruce Lee giat mengkaji tentang Seni Silat Melayu. Kini tugas Bruce Lee disambung oleh Daniel Inosanto, sebagai satu-satunya pewaris JKD yang ditauliahkan oleh Bruce Lee. Daniel Inosanto telah memasukkan Silat sebagai sebahagian daripada mata pelajaran Jeet Kune Do.  

Bruce Lee, Pakar seni bela diri

VERSI KEDUA

Di Lapangan Terbang Kai Tak Hong Kong, ketika Dato' Meor Abdul Rahman sedang menunggu penerbangan yang berikutnya, beliau dan Syed Ahmad telah memasuki sebuah restoran yang terletak di dalam kawasan lapangan terbang. Ketika sedang menunggu pesanan tiba, Dato' Meor Abdul Rahman telah terlihat kelibat aktor Bruce Lee sedang dikerumuni oleh peminat-peminatnya di pintu masuk restoran tersebut. 

Bruce Lee ketika itu ditemani oleh beberapa orang pengawal peribadinya. Dato' Meor Abdul Rahman telah menyuruh Syed Ahmad supaya memanggil Bruce Lee supaya bertemu dengannya. Sebaik sahaja Bruce Lee mengetahui bahawa seorang Raja Silat Melayu ingin menemuinya, maka Bruce Lee pun terus bergegas menuju ke meja di mana Dato' Meor Abdul Rahman berada. 

Setelah memperkenalkan dirinya sebagai Bruce Lee, si Raja Kung Fu, Bruce Lee yang sememangnya sangat-sangat berhajat ingin bersemuka dengan pakar silat seperti Dato' Meor Abdul Rahman, telah meminta Dato' Meor Abdul Rahman menunjukkan kebolehannya dalam ilmu kebatinan Silat Melayu. Setelah didesak berkali-kali, akhirnya Dato' Meor Abdul Rahman pun bersetuju dengan permintaan Bruce Lee tersebut. 

Sambil duduk berhadap-hadapan, Dato' Meor Abdul Rahman lalu melepaskan suatu pukulan tangan yang dikenali sebagai "Kipas Senandung Dalam Senandung". Pukulan Dato' Meor Abdul Rahman ini telah mengenai tepat ke rusuk Bruce Lee, sehingga menyebabkan Bruce Lee terpelanting jauh ke belakang, bersama-sama dengan kerusi yang didudukinya. Ekoran daripada kesan pukulan Dato' Meor Abdul Rahman tersebut, kawasan di sekitar rusuk Bruce Lee lama-kelamaan telah menjadi bengkak(sehingga membawa maut kemudiannya).


Sumber: Wiki, SilatGayong

57 comments:

Bro Framestone said... Best Blogger Tips

gayung...!!!!

Unknown said... Best Blogger Tips

true legend! :D

Anonymous said... Best Blogger Tips

cter btol ke?kalo ade video dieorg b'lwn kan best...

Anonymous said... Best Blogger Tips

Mana satu yg betul ni..kusut la

Kyosuke Takumi said... Best Blogger Tips

bru ak tw ..~ punyer lah nak cari info sal dorg neh

Anonymous said... Best Blogger Tips

yang versi pertama uh btol pnye..sbb mahaguru dato' meor nie jnis merendah diri..mustahil laa die sndri yg pggil bruce lee uh spya jmpe dgn die..die bknnye jnis yg ske mnunjuk2 ilmu die..

Anonymous said... Best Blogger Tips

mcm karangan bahasa melayu je

Anonymous said... Best Blogger Tips

bapak lah punya menipu.agak2 la nk tipu pon.gila ke hape bruce lee mati sbb kena pukulan "kipas senandung dalam senandung"....bangang x hengat.overdose la weh

Anonymous said... Best Blogger Tips

Versi kedua tu mcm tipu je

Anonymous said... Best Blogger Tips

nampak sangat menipunye... bruce lee mati sebab hashish overdose la.. takde kena mengena ngan gayong mahupon cebok!

Anonymous said... Best Blogger Tips

bukan la. dia mati sebab cerebral edema, yang berpunca dari painkiller yang dia makan.
tak pasal-pasal je tuduh dato' Meor yang sebabkan kematian Bruce Lee. takde kena mengena la wey. takde le hebat sangat silat gayong sampai mampu membunuh Bruce Lee.

Anonymous said... Best Blogger Tips

kalo dah ada versi mknanya org reka la....senang citer tgkkt akhirat kelak bruce lee mati sbb ape

Anonymous said... Best Blogger Tips

Ala tanye je roh bruce lee, kan ramai yg pandai ghaib2 ni..

Anonymous said... Best Blogger Tips

rasa mcm xcomplete je...

Anonymous said... Best Blogger Tips

yg atas tu marah2 sgt knp,,,anak sedara bruce lee ke tu hahahahharam

Anonymous said... Best Blogger Tips

hahahaha ak pon pelik mana cite y btol npk mcm tpu jer..

nizam said... Best Blogger Tips

kena tipu haaaaaaa

Anonymous said... Best Blogger Tips

korang mengarut ape ni haaa? nak buat cerita dongeng ke?

Anonymous said... Best Blogger Tips

Kalian smw penipu brucelee tuh jago n hebat mana mungkin kalah.brucelee meninggl ee krna sakit buknna krna pukullan ee sebarangan saja awak bercerita bhulshitt

Anonymous said... Best Blogger Tips

Bruce lee mati sebab tercekik dodol la... Dia pi telan cubit besar punya skali sbb geram tgk makanan melayu waktu tgh bercuti kat malaysia time hari raya. Apa la... Hahahahaha!

Anonymous said... Best Blogger Tips

Versi satu kot

Anonymous said... Best Blogger Tips

Apa la korang..bruce lee mati bukan sebab tok meor pukul..tapi dh tuhan kata ajal dia sampai situ..bukan nya kerana silat korang yang enta apa2..gayung lah..burung lah...pergi la....

Anonymous said... Best Blogger Tips

Ye le kan...entah apa2...Tok meor tu masa tu bukan nya ada pergi china...tengah duduk sambil hisap rokok...tak yah nak agung2kan silat gayung korang...nanti kena shot dengan sniper...tak dapat juga elak...apa da...jalan lah dengan silat tahi korang tu

Anonymous said... Best Blogger Tips

drrrrrrrrrrrrr

Anonymous said... Best Blogger Tips

ko yg bngg pasal xtau bnda btul ke x..ko ingt mlyu ni slekeh sgt ke..atau psl bruce lee trkenal..haha

Anonymous said... Best Blogger Tips

mahaguru saya boleh bermain bunga silat di atas kelapa.. dan boleh memburu rusa tanpa senjata..tangan kosog pun pernah bercakap bruce lee adalah lagenda..manusia paling pantas dan tenaganya sukar nak dijangka...orang yg pernah belajar silat memang semuanya temberang angkuh kuat..dan pandai bodoh lagi bila gaduh macam kerbau pula...saya pandai mengunakan ilmu hitam penumbuk maut dan ilmu kebal berdiam diri saja tapi saya sokong bruce lee dia mengubah dunia ...dari katanya dan pendapatnya..using the wrong way is you way.. saya mengunakan ilmu hitam bukan untuk pukul orang tapi untuk mecari makan.

kv88 said... Best Blogger Tips

Tok meor memng best... but Bruce lee bst of best...

Anonymous said... Best Blogger Tips

Saya pernah berguru dgn dato meor sendiri dan tinggal dirumahnya. Kebanyakan cerita diatas pernah beliau sebut tapi rasanya beliau tidsk pernah bertemu bruce lee cuma anak buah beliau sahaja.

nth la said... Best Blogger Tips

Rase2 nya versi satu

Anonymous said... Best Blogger Tips

@Anonymous
tak baik meninpu bukan bruce lee sebab overdose

Anonymous said... Best Blogger Tips

aku suka baca jee komen korg...mne y xlogik aku senyum jee...hahaha

Rubber said... Best Blogger Tips

Smua riak dgn ilmu masing2 memuja manusia mlebihi allah,d sini ada 1 ilmu, tk sakit tk tua roh tk mati jasad tk binasa, ilmu ni ilmu allah, fanalah diri kalian

Anonymous said... Best Blogger Tips

Oi bodoh ko jaga ckit mulut ko ea baik2 bruce lee yang mati nanti ko yang mati cial babi.

Anonymous said... Best Blogger Tips

Alahhhhh ko nak banga2 kan kafir tu buat apa apa bodoh bruce lee tu mati sebap aq sepak konek dia sebap tu lah dia mati

Alamanda said... Best Blogger Tips

Wah, baru bangettau nih ane gan. Nice info gan! Thx yaa ^^

Anonymous said... Best Blogger Tips

Tipu apa bro...ni memang betul

Suhaimi Takiyuddin said... Best Blogger Tips

Ini memang tipu. Biografi orang tua nipun dah nipu. Boleh plak mak dia mimpi tentang dua ekor cacing atau ular dan salah seekornya bertukar menjadi Meor. Dia sendiri tak dapat nak pastikan cacing ke atau ular yang mak dia mimpikan. Lepas tu siap ada dua versi cerita kalahkan Bruce Lee. Kenapa ada dua versi ya? Mana satu betul? Orang Melayu kan suka buat cerita dongeng ngaku keturunan Alexander The Great walhal Alexander tu matanya biru. Melayu ada yang mata biru? Lepas tu mengaku seorang Melayu Bani Tamim akan berhadapan dengan Dajjal. Cukup-cukuplah membodohkan Melayu. Melayu memang dah bodoh. Diberi gula-gula sikit terus pangkah dacing. Lepas tu nak komplen harga barang naiklah kena bayar gst lah

Suhaimi Takiyuddin said... Best Blogger Tips

Ada plak cerita Meor jumpa Hang Tuah dan belajar silat Hang Tuah. Macam cerita Dr. Ibrahim Ghaffar. Diorang pasti ke yang dijumpa tu Hang Tuah bukan jin penipu?

Unknown said... Best Blogger Tips

Ad betolnya jugak klu bruce lee mati dtangan mahaguru silat gayong..sbb setahu aku silat gayong bkan saja dri aspek fizikal tetapi batinnya..dlam kelembutan pergerakan ad bisanya..sendiri fikir..sesiapa yg pernah menuntut ilmu persilatan mesti tahu maknanya..tp kita x taw cerita sebenarnya melainkan ad footage yg original

Unknown said... Best Blogger Tips

Ad betolnya jugak klu bruce lee mati dtangan mahaguru silat gayong..sbb setahu aku silat gayong bkan saja dri aspek fizikal tetapi batinnya..dlam kelembutan pergerakan ad bisanya..sendiri fikir..sesiapa yg pernah menuntut ilmu persilatan mesti tahu maknanya..tp kita x taw cerita sebenarnya melainkan ad footage yg original

Anonymous said... Best Blogger Tips

Bnyk lak versi .ni satu lagi cerita.bruce lee fight dgn dicky dzulkarnaen dkt hong kong pnah dgr?kena ilmu batin mcm kat atas ni gk jln cite dia.hahaaha mana satu nak pakai.tah2 bruce le mati overdose kokain.cite sal melayu bani tamim ley caya gak.masa dlm 40thn dajal perintah nant senjata xleh pakai masa tu.semua fight dgn silat

Anonymous said... Best Blogger Tips

Cerita dongeng saja..bruce lee mati kerana sakit overdose

tengkuruzaini said... Best Blogger Tips

Kalau aku ckap aku ank guru bruce lee korang percaya tak??mase tu jugak aku belajar dgn tok meor.hasilnya aku jadi spiderman.adehh..dorang,umpama mcm belah baratlah.takde lagenda cipta lagenda karut.tp seorang lagenda bruce,lee n datok meor tu betul lah.just cite kematian nye je tak tau betul ke tak.

tengkuruzaini said... Best Blogger Tips

Kalau aku ckap aku ank guru bruce lee korang percaya tak??mase tu jugak aku belajar dgn tok meor.hasilnya aku jadi spiderman.adehh..dorang,umpama mcm belah baratlah.takde lagenda cipta lagenda karut.tp seorang lagenda bruce,lee n datok meor tu betul lah.just cite kematian nye je tak tau betul ke tak.

Unknown said... Best Blogger Tips

Saya sendiri telah mengikuti latihan silat gayong . Silat gayong hnya orng trtntu sahaja dpt bertahan . Kerana latihan dia lebih berat dari latihan commando .seni silat ini mempunyai seni" trsendiri . Yg hnya ank2 gayong sahaja yg faham . Bila anda ingin mencuba latihan trsebut . Iya ny lebih sakit dari latihan askar

Unknown said... Best Blogger Tips

Saya sendiri telah mengikuti latihan silat gayong . Silat gayong hnya orng trtntu sahaja dpt bertahan . Kerana latihan dia lebih berat dari latihan commando .seni silat ini mempunyai seni" trsendiri . Yg hnya ank2 gayong sahaja yg faham . Bila anda ingin mencuba latihan trsebut . Iya ny lebih sakit dari latihan askar

Anonymous said... Best Blogger Tips

Hei babo ... Kau jangan hina silat gayong sebarangan ... Kau tahu berak je .. Kena penimbuk aku .. Nak mampos ... Kalau cerita x betul pun .. Jangan kau berani menghina warisan pusaka melayu .... Kemaluan tidak berbulu

Tips and Tricks blog said... Best Blogger Tips

A great post - I continually feel that it's less simple than I previously thought.

Urology Surgery in India said... Best Blogger Tips

Thanks for sharing post – much appreciated and now following you! Looking forward to your Post....

Dr. GR Mallikarjuna said... Best Blogger Tips

That was a VERY interesting one! Seriously interesting.

Dr. Rajeev Rathi said... Best Blogger Tips

That was a VERY interesting one! Seriously interesting.

john78 said... Best Blogger Tips

Semua cerita palsu

Unknown said... Best Blogger Tips

wachaaa..wachaaa....

Unknown said... Best Blogger Tips

Ye versi satu

xenadiana said... Best Blogger Tips

Anapoker Telah hadir games BlackJack Jackpot yang memberikan hadiah Uang Mencapai Jutaan Hingga Puluhan juta Rupiah

Mainkan Blackjack Uang Rupiah Asli hanya di Anapoker, Situs Poker Online Android Uang asli terpercaya di Indonesia

Contact Anapoker
Whatsapp : 0852 2255 5128
Line ID : agenS1288
Telegram : agenS128

Kunjungi Situs Games Online Uang Asli Terpercaya Lainnya :
link alternatif sbobet

sbobet alternatif

login sbobet

link sbobet

sabung ayam online

adu ayam

casino online

sabung ayam bangkok

ayam laga birma

poker deposit pulsa

deposit pulsa poker

deposit pulsa

deposit pulsa

deposit pulsa

Unknown said... Best Blogger Tips

Silat Gayong Tu hebat memang betul pun Bruce Lee kalah tapi
Takyah sampai nak jatuhkan adat Melayu kau apa tahu kau adat pun tak jaga

Unknown said... Best Blogger Tips

IP man pernah berkata orang Yang berjala jengket ni tak hidup lama

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...